Komunikat o wstrzymaniu przyjmowania wniosków oraz wydawaniu paszportów podała strona rządowa gov.pl. Przerwa spowodowana jest wejściem w życie ustawy o dokumentach paszportowych i uruchomieniem Rejestru Dokumentów Paszportowych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Rząd prosi o uwzględnienie przerwy w planach wyjazdowych
Urzędy proszą interesantów, aby uwzględnili przerwę oraz zaplanowali składanie wniosków najpóźniej do 8 listopada (do godziny 14:00) lub wstrzymali się z wizytą w organach wydających dokumenty do 14 listopada. W komunikacie napisano, że w szczególnych przypadkach urzędy mogą wydawać wyłącznie paszporty tymczasowe.
O taki dokument mogą ubiegać się osoby, które przekroczyły granicę Polski za okazaniem dowodu osobistego, ale w trakcie pobytu za granicą go utraciły. Jednocześnie posiadają ważny paszport, ale nie mają do niego aktualnie dostępu, bo np. został w Polsce - czytamy na stronie gov.pl
Jak wyrobić paszport? Wszystko, co musisz wiedzieć
Nowa ustawa przyniesie udogodnienia
Ustawa, która wejdzie w życie, uchyla poprzednią, uchwaloną w 2006 r. Od 14 listopada interesanci ubiegający się o paszport mogą liczyć na spore udogodnienia. Przede wszystkim nie trzeba będzie już wypełniać papierowego wniosku. Zamiast niego urzędnik wygeneruje dokument elektroniczny, a petent podpisze go na urządzeniu do pobierania podpisu cyfrowego.
Oprócz tego uproszczony zostanie system poboru opłat przy wydawaniu paszportów. Powstanie przejrzysta tabela, która jednoznacznie wskaże, ile obywatel musi zapłacić za uzyskanie dokumentu.
Ułatwienia dla dzieci i młodzieży
Nowa ustawa ułatwi wydawanie dokumentów dzieciom. Od listopada paszporty z 10-letnim terminem ważności będą przysługiwały już 12-latkom. Skrócony zostanie czas przyznawania tymczasowych dokumentów osobom małoletnim, ale tylko w ważnych przypadkach, takich jak np. kontynuacja nauki zagranicą.
Obywatele otrzymają dostęp do usług elektronicznych
Osoby, które mają paszport, uzyskają nowe opcje w usługach elektronicznych. Na stronie rządowej będą mogli sprawdzić ważność dokumentu, zawarte w nim dane oraz powstanie możliwość zgłoszenia utraty paszportu. Dodatkowo system będzie wysyłał powiadomienia tym osobom, którym kończy się ważność dokumentu.
Rejestr Dokumentów Paszportowych zastąpi Centralną Ewidencję Wydanych i Unieważnionych Dokumentów Paszportowych oraz lokalne ewidencje. Nowy system będzie zintegrowany z Systemu Rejestrów Państwowych, który gromadzi dane z bazy dowodów osobistych, urzędów stanu cywilnego, danych kontaktowych czy PESEL.