Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MLG
|
aktualizacja

Pociągi do CPK będą słono kosztować. Wydamy na nie miliardy

31
Podziel się:

Rząd zaplanował budowę spółki, która kupi 100-200 szybkich pociągów, które mają dojeżdżać do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Na ten cel może pójść w sumie 20 miliardów złotych - informuje "Puls Biznesu".

Pociągi do CPK będą słono kosztować. Wydamy na nie miliardy
Zakup nowego taboru, który dojedzie do CPK może kosztować nawet 20 mld złotych (Adobe Stock, MOZCO Mat Szymański)

"Na odchodnym rząd przyjął plan dotyczący zakupu pociągów przez spółkę, którą powołać ma CPK, ale udziałowcami mogą być także inwestorzy państwowi i prywatni. Mile widziane są zwłaszcza banki finansujące projekty rozwojowe. W rządowym planie nowy podmiot jest zwany spółką ROSCO. Ma to być pool taborowy, który będzie wynajmował pociągi przewoźnikom chcącym wozić pasażerów po sieci KDP" - informuje "Puls Biznesu".

"PB" dodaje, że do obsługi sieci po wybudowaniu linii kolejowych CPK będzie potrzebnych ok. 100–200 składów dużych prędkości. Koszt inwestycji może wynieśćw sumie nawet 20 mld złotych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Szybka "misja" Morawieckiego? "Musi się przekonać, jak bolesne będzie głosowanie"

Zainwestują w budowę lotniska

Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, przekonywał, że pierwsze prace na budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego już się rozpoczęły. Spółka jednak dopiero w listopadzie wystąpiła o decyzję lokalizacyjną, która będzie podstawą do ubiegania się o pozwolenie na budowę. Ogłoszono już wybór inwestora strategicznego i mniejszościowego udziałowca przyszłego portu lotniczego.

Struktura finansowania budowy lotniska CPK to w 60 proc. instrumenty dłużne, a 40 proc. kapitał-udziały w spółce CPK, która będzie operowała przyszłym lotniskiem. Do 49 proc. udziałów w tych 40 proc. zaoferowano inwestorom prywatnym (kontrola właścicielska zostaje po stronie Skarbu Państwa).

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha ma być wybudowany port lotniczy. Pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zostać uruchomiony w 2028 r. Plan Generalny CPK zakłada, że następnie port będzie w sposób modułowy rozbudowywany.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(31)
WYRÓŻNIONE
Ujanc Josef
11 miesięcy temu
Wielu ma mentalność fornali, którzy uważali, że furmanka to już szczyt nowoczesności w komunikacji, i wszystko co jest bardziej nowoczesne i może poprawić ekonomię życia nie mieści się im w głowie. A co się nie mieści to jest złe - stąd określenie wymyślone przez naszych sąsiadów- Polnische Wirtschaft.
barakuda
11 miesięcy temu
przecież z tych pociagów będą korzystać wszyscy chetni nie tylko na lotnisko jezeli miało by połączyć między sobą miejscowości a ludzie szybciej mogli dotrzeć do pracy do bardzo dobrze, swego czasu pan Tusk wziął spory kredyt na PKP miały być nowe pociagi, remonty dworców tylko ni c z tego nie wyszło podobnie jak z drogami na których budowe przeznaczono 80 mld a nie powstały, zbankrutowało wiele Polskich firm, unia wstrzymała fundusze bo przetargi były ustawione
Ealdon
11 miesięcy temu
CPK będzie konkurencją dla Berlina i Frankfurtu wtedy, kiedy polski eksport będzie konkurencją dla niemieckiego. Za życia mojego, Horały i Waszego to nie nastąpi.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (31)
Wwa
3 miesiące temu
To wazny projekt, rozwoj się liczy. Jestem za. Budowac asap to lotnisko. Popieram i pozdrawiam z Warszawy
Stop
11 miesięcy temu
Jeszcze doją ten biedny naród. Jak nie zostaną rozliczeni, to z 36 mln mieszkających w Polsce zostaną tu tylko przedstawiciele rządu.
Polak
11 miesięcy temu
Lotnisko za daleko od Warszawy, czy by zarobiło na siebie?
robolbezrobot...
11 miesięcy temu
jest prosty sposób na powstrzymanie migracji do Niemiec ale to sami Niemcy muszą wprowadzić zasiłki i pomoc socjalna dla tych co przepracowali w Niemczech 10 lat jednocześnie prowadząc kampanię informacyjną w krajach Afrykańskich i Arabskich
Czytelnik
11 miesięcy temu
To całe CPK jest jak wrak Tupolewa, wszyscy go sprowadzają do Polski i nigdzie go nie ma, ale temat do kłótni jest.
...
Następna strona