Podwyżka za przegląd pojazdów już od 2025 roku? Serwis farmer.pl donosi, że resort infrastruktury pracuje nad projektem w tej sprawie. Niedługo powinien on ujrzeć światło dzienne.
- W Ministerstwie Infrastruktury trwają intensywne prace nad przygotowaniem projektu ustawy wdrażającej dyrektywę oraz wniosku o jego wpisanie do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Wniosek ten powinien zostać opracowany i złożony w najbliższym czasie - powiedział portalowi Stanisław Bukowiec, rzecznik MI.
Przegląd samochodu 2025. Stawki mają pójść w górę
Oznacza, to że po 1 stycznia poznamy szczegóły. Przypomnijmy - stawka za coroczny przegląd samochodu nie zmieniła się od 2004 roku. Badanie techniczne pojazdu kosztuje 98 złotych, a tego z instalacją gazową - 162 zł.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zmian w stawkach domaga się m.in. Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP (SITK). Specjaliści podkreślają, że opłaty powinny odzwierciedlać rzeczywiste koszty przeprowadzania badań technicznych pojazdów. Farmer.pl podaje, że stowarzyszenie wnioskuje, by opłata za badanie techniczne wynosiła 260 zł i podlegała corocznej waloryzacji.
Od stycznia 2025 roku wynagrodzenie minimalne będzie wynosiło 4666 zł brutto. W momencie, gdy ustalana była dotychczasowa cena przeglądów - w 2004 roku - minimalna płaca wynosiła 824 zł brutto.
Na początku 2024 roku informowano, że - uwzględniając wysoki wzrost pensji minimalnej na przestrzeni 20 lat - cena za przegląd powinna podskoczyć aż do 505 złotych. W lipcu 2024 roku serwis auto.dziennik.pl podawał, że pojawiła się nowa propozycja podniesienia stawek.
Wiceprezes SITK Artur Sałata postulował, aby badanie techniczne pojazdu kosztowało 10 proc. płacy minimalnej. Spełnienie tego warunku oznaczałoby, że od 1 lipca 2024 r. kierowcy zapłaciliby 430 zł za przegląd samochodu osobowego. Resort infrastruktury odciął się od tej propozycji, zapewniając wówczas, że stawki za przegląd pojazdów w tym roku nie wzrosną.
– Kwota 260 zł to zapewne suma niewystarczająca, ale na początek stanowi pewne odbicie od dna dla właścicieli SKP w Polsce – powiedział w grudniu Artur Sałata serwisowi dziennik.pl. – Dążymy do tego, aby opłaty za badania techniczne pojazdów były waloryzowane corocznie np. przy okazji podnoszenia minimalnego wynagrodzenia. [...] Mechanizm waloryzacji opłat za badania techniczne jest zdecydowanie konieczny, aby właściciele stacji kontroli pojazdów w Polsce nie musieli już więcej zwracać się do rządu o zmianę tych opłat – stwierdził.