Nowa trasa tramwajowa ma powstać w latach 2024-2025, a jej szacunkowy koszt to około 250 milionów złotych. Zacznie się pod dworcem Warszawa Zachodnia - będzie tam podziemny przystanek połączony z przejściem podziemnym i dworcem kolejowym. Stąd tramwaj pojedzie tunelem o długości około 500 metrów pod parkiem Pięciu Sióstr.
Dalej, między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. w pobliżu ul. Szczęśliwickiej, trasa wyjdzie na powierzchnię. Następnie pobiegnie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. aż do ulicy Grójeckiej, gdzie znajdzie się węzeł rozjazdowy. Tramwaje będą tam mogły skręcić w kierunku Centrum, Okęcia lub do pętli Banacha.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Będzie niemal jak w metrze
Jak tłumaczył w piątek rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz, podziemny przystanek tramwajowy będzie podobny do stacji metra. - Różnicą będzie wysokość peronów, bo podłoga w tramwajach jest niżej niż w metrze - zaznaczył.
I dodał, że nie będzie też charakterystycznej trzeciej szyny prądowej, tylko podwieszone pod sufitem przewody doprowadzające zasilanie. - Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD i znajdą się na poziomie minus dwa. Wybudowane zostaną ruchome schody i windy, pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu - wyjaśnił Dutkiewicz.
Linię obsłużą tramwaje dwukierunkowe
Rzecznik zaznaczył, że docelowo do stacji kolejowej dojadą tramwaje z Wilanowa. Na początku, po zbudowaniu trasy wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku, do stacji dojadą tramwaje jadące po ulicy Grójeckiej. Następnie nowo wybudowanymi torami dojadą do podziemnego przystanku, gdzie będzie koniec trasy. W tym miejscu zostaną zbudowane tory do zmiany kierunku jazdy tramwajów.
Czas przejazdu z ulicy Grójeckiej do stacji Warszawa Zachodnia wyniesie ok. pięć minut, a ze stacji metra Politechnika – nieco ponad kwadrans.
- Na takiej linii trzeba będzie wykorzystywać tramwaje dwukierunkowe. Będą to Jazzy albo nowe Hyundaie - wyjaśnił rzecznik przypominając, że w stolicy jest już 76 ze 126 nowych tramwajów Hyundai.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj