Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. TOS
|
aktualizacja

Podziemny tramwaj w Warszawie. Umowa na budowę podpisana

41
Podziel się:

Miasto podpisało we wtorek umowę na budowę linii tramwajowej od skrzyżowania ulicy Grójeckiej z Banacha do Dworca Zachodniego w Warszawie. Część trasy będzie poprowadzona tunelem, a linia ma być gotowa w 2026 roku.

Podziemny tramwaj w Warszawie. Umowa na budowę podpisana
Podziemny tramwaj w Warszawie. Umowa na budowę podpisana (Adobe Stock, pzstudio.pl)

Prezes Tramwajów Warszawskich Wojciech Bartelski wyjaśnił, że budowana trasa liczy 1,5 kilometra, z czego pół kilometra przebiega w tunelu - pierwszym w Warszawie i jednym z pierwszych w Polsce. Tramwaj będzie jeździł od skrzyżowania ulicy Grójeckiej z Banacha wzdłuż Bitwy Warszawskiej, skosem przez park Pięciu Sióstr i pod alejami Jerozolimskim i dalej - do Dworca Zachodniego.

Bartelski przyznał, że mieszkańcy muszą się liczyć z utrudnieniami, ale tramwajarze postarają się je zminimalizować tak, żeby zachować ciągłość ruchu kołowego, a szczególnie transportu zbiorowego.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Sprzedaje auta za miliony! "Tesli mi nie szkoda, traktuję ją jak lodówkę" - Robert Michalski #18

Na trasie będą trzy przystanki: przy samej ulicy Grójeckiej, przy ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku na wysokości Szczęśliwieckiej i podziemny przystanek w tunelu, który będzie częścią wielkiego węzła przesiadkowego tramwajowo-autobusowo-kolejowego. Prezes Tramwajów Warszawskich zaznaczył, że jeden przystanek będzie bliżej dworca autobusowego, tak, żeby obsłużył wymianę pasażerską.

Prawie jak metro

Podziemny przystanek tramwajowy – z dwoma peronami – będzie podobny do stacji metra. Różnicą będzie wysokość peronów, bo podłoga w tramwajach jest znacznie niższa niż w wagonach metra. Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD i znajdą się na poziomie -2. Wybudowane zostaną ruchome schody i windy, a pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu.

- W dalszej przyszłości, ale to perspektywa około 10 lat, przedłużymy ten tramwaj, przygotowanym już tunelem pod torami kolejowymi, w kierunku na Odolany i bliską Wolę, żeby tramwaj w pełni połączył Wolę i Ochotę - zapowiedział Bartelski.

Pytany, kiedy zaczną się prace, odpowiedział, że w wakacje. - Prace na ciepłociągu można wykonywać tylko w lecie, a do tego wakacje są najlepszym czasem do wykonywani prac uciążliwych, czyli w szczególności objazdów i zamknięć tramwajów, które niestety będą konieczne - tłumaczył. Zaznaczył, że po podpisaniu umowy wykonawca przez cztery miesiące będzie pracował nad projektami i organizacją ruchu.

- Będziemy się starali, żeby prace zintensyfikować w okresie letnim, tak, żeby w miesiącach szczytu - październik, listopad oraz na wiosnę - te uciążliwości były jak najmniejsze - powiedział Bartelski. Wyjaśnił, że na czas prac wyłączona zostanie wschodnia jezdnia ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku.

Mają skończyć w 2026 roku

- Należy się spodziewać, że budowa zacznie się w wakacje. Natomiast zakończyć ma się po 26 miesiącach, czyli wiosną 2026 roku - zapowiedział Bartelski.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
inwestycje
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(41)
WYRÓŻNIONE
Jerzy
10 miesięcy temu
Czy urzędnicy warszawscy też zejdą pod ziemię
Ulica nazywa ...
10 miesięcy temu
Szczęśliwicka a nie Szczęśliwiecka, widać że pisał to jakiś leszcz, a nie dziennikarz. Przekręcanie słów, "zjadanie" liter jest na porządku dziennym jakby te artykuły pisały nieuki. Wstyd.
Przenośnia Ob...
10 miesięcy temu
Warszawa znów oleje Bydgoską PESĘ !! Czaskowski to gospodarczy patriota !!
NAJNOWSZE KOMENTARZE (41)
Józef Dąbrows...
9 miesięcy temu
Szanowni Państwo! W Warszawie na trasie WZ jest eksploatowany tunel z torowiskiem tramwajowym. Oczywiście ten obiekt przeznaczony jest także dla drogowych pojazdów autonomicznych. Tylko dla miejskich pojazdów szynowych są tunele metra, tunel w Krakowie pod torowiskiem stacji PKP Kraków Główny, następnym tunelem przeznaczonym do eksploatacji przez tramwaje w Poznaniu (tunel na Franowo). Ostatnim tunelem w kolejności przekazania do eksploatacji jest krakowski tunel na Łagiewnikach. Czy wobec tych faktów planowany tunel w Warszawie opisany w tym materiale jest faktycznie jednym z pierwszych? Wydaje się być poza pierwszą piątka. Pozostawiam decyzję czytelnikom i ewentualnie historykom komunikacji miejskiej w Polsce. Pozdrawiam
Alll
9 miesięcy temu
Zamiast tramwajów polecam trolejbusy - inwestycja 4 krotnie mniejsza a efekt ten sam a nawet lepszy
Emeryt
9 miesięcy temu
Panie Czaskowski kiedy ruszy linia metra z Ursusa na Marysin Wawerski, obiecał pan za trzy lata, a tu minęły i nic dalej się nie dzieje.
Emeryt
9 miesięcy temu
A kiedy tramwaj z Ursusa do Warszawy?. Jedyna dzielnica co nie ma linii tramwajowej, a to na pewno przez to ze z Ursusa trzeba jechać do Warszawy przez Włochy. Dobrze że teraz bez paszportu przynajmniej.
xyz
10 miesięcy temu
Biorąc pod uwagę prędkość osiąganą przez kolejkę zwaną szumnie metrem - mamy już podziemny tramwaj.
...
Następna strona