"Niemal 70 proc. Polaków zapowiada, iż na świątecznych zakupach spożywczych będzie oszczędzać. Największa grupa chce ciąć swój świąteczny budżet w zakresie od 15 do 20 proc. w porównaniu do ubiegłego roku" - pisze "Rzeczpospolita".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Oto ile Polacy wydadzą na Wielkanoc
Prawie 30 proc. badanych planuje wydać na świąteczne zakupy spożywcze przypadające na jedną osobę średnio do 200 zł - wynika z badania UCE Research i Grupy BLIX, które dziennik poznał jako pierwszy.
Co więcej, ponad 26 proc. Polaków przeznaczy na zakupy 200-300 zł, a 16,5 proc. - 300-400 zł. Między innymi z powodu rosnącej inflacji prawie 68 proc. ankietowanych zamierza obniżyć wydatki przed Wielkanocą. Z badania wynika też, że najwięcej konsumentów przewiduje cięcie świątecznego budżetu w zakresie od 15 do 20 proc. względem zeszłorocznych zakupów.
Polacy już od co najmniej roku mocno zaciskają pasa, a w ostatnim okresie jest to szczególnie widoczne. W sklepach jest naprawdę drogo i nie ma najmniejszych szans na spadek cen. Mogą one jedynie zacząć wolniej rosnąć w ujęciu rok do roku, ale i na to trzeba jeszcze poczekać - mówi cytowany przez "Rz" dr Krzysztof Łuczak, współautor badania i główny ekonomista Grupy Blix.
Jak czytamy, Polacy chcą kupić tę samą ilość produktów, co w zeszłym roku, ale zdają sobie sprawę z tego, że będzie ich to kosztować więcej niż wcześniej. "W efekcie rosnących cen muszą wydać przynajmniej o dwadzieścia kilka procent więcej, żeby zrealizować powyższy cel" - wskazuje "Rz". Wielu konsumentów będzie szukało tańszych zamienników.
Z badania Barometru Providenta wynika z kolei, że w 2023 r. Polacy planują przeznaczyć średnio 599 zł na święta wielkanocne. Ponad połowa przewiduje, że tej wiosny Wielkanoc będzie dla nich droższa niż w ubiegłych latach.