Jak pisaliśmy w money.pl, minęło ponad pół roku od uroczystego otwarcia fabryki "Polimery Police", a jednak zakład nie jest w pełni ukończony. Dodatkowo generalny wykonawca inwestycji, Hyundai Engineering, wystąpił po raz kolejny o przedłużenie terminu zakończenia inwestycji o dodatkowe 95 dni. Chce także zwiększenia wynagrodzenia o ponad 39 mln euro.
Zbiegło się to z komunikatem Grupy Azoty, która poinformowała o podpisaniu porozumienia o finansowaniu z konsorcjum 13 banków, na okres do 27 lutego 2024 r. Ma to m.in. umożliwić "wypracowanie długoterminowego planu restrukturyzacji grupy".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Polimery Police mają problem. Jest propozycja zmiany w umowie
Opóźnienie zakończenia inwestycji, której wartość szacowana jest na ponad 7 mld zł, zbiega się z niekorzystnym momentem dla całego koncernu. Straty kontrolowanej przez Skarb Państwa Grupy Azoty liczone są w setkach milionów złotych. Tylko w trzecim kwartale 2023 r. koncern zaliczył ponad 740 mln zł straty netto. Z kolei dług netto spółki zbliża się do 10 mld zł.
Grupa Azoty poinformowała, że 6 lutego br. Hyundai Engineering, generalny wykonawca projektu Polimery Police złożył kolejną propozycję zmiany do umowy EPC.
"Dotyczy zwiększenia wynagrodzenia dla generalnego wykonawcy o kwotę 5 841 629 euro stanowiącej, zdaniem generalnego wykonawcy, sumę odsetek za opóźnione płatności należne z tytułu osiągnięcia kamieni milowych określonych w umowie EPC" - poinformowała Grupa Azoty.
"Zgodnie z treścią propozycji generalnego wykonawcy w przypadku odrzucenia przez spółkę zależną (Grupa Azoty Polyolefins - przyp. PAP) propozycji zmiany, generalny wykonawca wzywa spółkę zależną do zapłaty kwoty 5 841 629 euro tytułem odsetek lub odszkodowania za naruszenie postanowień Umowy EPC, w terminie 14 dni od dnia otrzymania tego pisma" - wskazały Azoty.
Grupa Azoty podkreśliła, że jej spółka zależna Grupa Azoty Polyolefins wstrzymywała płatności wynagrodzenia zgodnie z postanowieniami umowy EPC. "Płatności są realizowane po odbiorze każdego 'kamienia milowego' dla każdego z podprojektów pod warunkiem dokonania odbioru wszystkich wcześniejszych ujętych w harmonogramie projektu 'kamieni milowych' dla każdego z podprojektów" - wyjaśniła, zaznaczając jednak, że w związku z nieterminową realizacją prac przez generalnego wykonawcę Hyundai Engineering oraz koniecznością usuwania wad stwierdzonych w wykonanych pracach, płatności za te prace "nie mogły być realizowane".
- Umowa EPC przewiduje również kary umowne dla generalnego wykonawcy za opóźnienia w realizacji projektu – zwrócił uwagę p.o. prezesa Grupy Azoty Polyolefins Wojciech Blew.