W poniedziałek wicemarszałek Sejmu Piotr Zgorzelski z PSL pochwalił się, że Ludowcy mają ekspertyzę, według której prezes NBP Adam Glapiński miał złamać Konstytucję.
Nie mógł on bowiem ze środków Narodowego Banku Polskiego pokrywać deficytu budżetowego. To złamanie prawa, za którego grozi Trybunał Stanu — przekonuje polityk.
Na reakcję NBP nie trzeba było długo czekać.
We wtorkowym oświadczeniu NBP przypomniał, że w reakcji na wybuch pandemii i związane z tym ryzyko silnego i długotrwałego spadku PKB mogącego zagrażać średniookresowej stabilności cen, NBP wyraźnie złagodził politykę pieniężną.
Oprócz znaczącego obniżenia stóp procentowych NBP rozpoczął – decyzją Zarządu NBP, a nie samego Prezesa NBP – operacje zakupu skarbowych papierów wartościowych (od marca 2020 r.) oraz dłużnych papierów wartościowych gwarantowanych przez Skarb Państwa (od kwietnia 2020 r.) na rynku wtórnym w ramach strukturalnych operacji otwartego rynku. Celem tych operacji była zmiana długoterminowej struktury płynności w sektorze bankowym, zapewnienie płynności rynku wtórnego skupowanych papierów wartościowych oraz wzmocnienie oddziaływania obniżenia stóp procentowych NBP na gospodarkę, tj. wzmocnienie mechanizmu transmisji monetarnej — podkreślono w oświadczeniu NBP.
Wskazano, że skup aktywów przez NBP był prowadzony wyłącznie na rynku wtórnym, poprzez otwarte aukcje z bankami.
Terminy i skala prowadzonych operacji były uzależnione od warunków rynkowych, a informacja o konkretnych nabywanych obligacjach i łącznej maksymalnej kwocie poszczególnych operacji były podawane do publicznej wiadomości dopiero krótko przed aukcją — czytamy w oświadczeniu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zwrócono uwagę, że podobny skup aktywów podczas pandemii prowadziło 36 banków centralnych na świecie, w tym wszystkie wiodące banki centralne, tj. Rezerwa Federalna Stanów Zjednoczonych (Fed), Europejski Bank Centralny (EBC), Bank Japonii i Bank Anglii.
NBP w komunikacie wskazuje także, że zgodnie z art. 220 ust. 2 Konstytucji ustawa budżetowa nie może przewidywać pokrywania deficytu budżetowego przez zaciąganie zobowiązania w centralnym banku państwa.
- Realizowane przez NBP w latach 2020-2021 strukturalne operacje otwartego rynku w oczywisty sposób nie naruszały tego przepisu. Co więcej, Najwyższa Izba Kontroli prowadząc kontrolę wykonania założeń polityki pieniężnej w 2020 r., nie zgłosiła żadnych zastrzeżeń do prowadzonych przez NBP operacji skupu aktywów — oświadczono.