Nowa strategia zakłada znaczące wzmocnienie pozycji Polski na światowych rynkach. Dokument koncentruje się na zwiększeniu międzynarodowej obecności polskiej gospodarki oraz budowaniu pozytywnego wizerunku rodzimego biznesu. Szczególny nacisk położono na wsparcie eksportu w warunkach pokryzysowych po pandemii oraz w kontekście skutków konfliktu zbrojnego w Ukrainie.
Obecnie pozycja Polski w światowym handlu systematycznie rośnie. W 2023 roku udział polskiego eksportu towarowego w globalnym handlu osiągnął poziom 1,76 proc., natomiast w przypadku usług wskaźnik ten wyniósł 1,38 proc. Liczba przedsiębiorstw eksportowych wzrosła ze 114,7 tys. w 2015 roku do 144,2 tys. w 2022 roku. Eksport produktów zaawansowanych technologicznie stanowi obecnie 9,5 proc. całkowitej wartości eksportu towarów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ambitne cele i wskaźniki
Strategia zakłada intensywny rozwój eksportu poza Unię Europejską. Przewidywany jest średnioroczny wzrost sprzedaży na rynki pozaunijne o minimum 8 proc., tak aby w 2030 roku osiągnąć wartość co najmniej 150 mld euro. Dodatkowo planowane jest zwiększenie udziału produktów wysokich technologii w całkowitym eksporcie do poziomu 15 proc.
Rząd zamierza również wspierać rozwój e-commerce w handlu międzynarodowym. Strategia przewiduje znaczące zwiększenie eksportu realizowanego poprzez kanały elektroniczne, choć dokładne wartości docelowe nie zostały sprecyzowane.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wsparcie dla kluczowych branż
W ramach strategii wyznaczono piętnaście priorytetowych sektorów gospodarki. Program obejmuje między innymi branżę budowlaną, elektronikę profesjonalną, sektor farmaceutyczny i wyrobów medycznych oraz przemysł teleinformatyczny. Na liście znalazły się również branże kosmetyczna, lotniczo-kosmiczna oraz motoryzacyjna.
Strategia uwzględnia także wsparcie dla przemysłu meblarskiego, produkcji pojazdów szynowych oraz sektora kreatywnego. Programem zostanie objęta również produkcja statków specjalistycznych, jachtów i łodzi, a także branże wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa, zielonych technologii oraz sektor spożywczy.
Przedsiębiorcy działający w wybranych sektorach otrzymają kompleksowe wsparcie. Pomoc obejmie dotacje, szkolenia oraz działania informacyjno-promocyjne, w tym możliwość uczestnictwa w międzynarodowych targach branżowych.
Rekordowy eksport żywności z Polski w 2023 roku
Jednym z najważniejszych polskich produktów eksportowych jest żywnośc. Wartość polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych osiągnęła w 2023 roku rekordowy poziom 51,8 mld euro (236 mld złotych), co oznacza wzrost o 8,1 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Udział eksportu żywności w całkowitym polskim eksporcie zwiększył się do 14,7 proc. - wynika z raportu, który przed kilkoma dniami opublikowało Biuro Analiz i Strategii Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.
Największym odbiorcą polskiej żywności pozostaje Unia Europejska, do której trafia 73 proc. eksportu o wartości 38 mld euro. Na rynku unijnym dominującym partnerem są Niemcy, gdzie sprzedaż wzrosła o 11 proc. do 13,3 mld euro.
Wśród pozostałych istotnych odbiorców w UE znajdują się Niderlandy (3,2 mld euro), Francja (3 mld euro), Włochy (2,5 mld euro) oraz Czechy (2,4 mld euro). Łączny eksport do tych pięciu krajów stanowi 47 proc. całości.
Struktura towarowa i nowe rynki
W strukturze eksportu dominuje mięso wraz z przetworami, generując przychody na poziomie 9,9 mld euro (19 proc. całości). Drugie miejsce zajmują zboża i przetwory zbożowe z udziałem 15 proc. i wartością 7,6 mld euro.
Znaczący wzrost odnotowano w eksporcie do krajów pozaunijnych, który zwiększył się o 11 proc. do 13,75 mld euro. Szczególnie dynamicznie rozwijała się sprzedaż do Nigerii i Turcji, gdzie wartość eksportu wzrosła ponad dwukrotnie, osiągając odpowiednio 402 mln euro i 389 mln euro.