Tarcza PFR 2.0 to program wsparcia dla branż, które najmocniej zostały dotknięte przez pandemię koronawirusa. Mowa m.in. o turystyce, gastronomii czy zakładach kosmetycznych. Miko, małe i średnie przedsiębiorstwa otrzymały w jego w ramach 7,1 mld zł.
Podmioty, które uzyskały pomoc, mogą się teraz ubiegać o umorzenie nawet 100 proc. otrzymanych subwencji. Z komunikatu PFR, który przytacza PAP, wynika, że mowa o 40,6 tys. mikrofirm oraz 7,1 tys. małych i średnich firm, działających pod jednym z 54 kodów PKD.
PFR poinformował, że rozliczenia Tarczy 2.0 będą odbywać się w trzech etapach. Pierwszy dotyczy małych i średnich firm, rozpocznie się 18 listopada 2021 roku i potrwa do 15 stycznia 2022 roku.
"Po upływie tego terminu formularz oświadczenia o rozliczeniu będzie niedostępny, a rozliczenie subwencji, co do zasady, niemożliwe" - czytamy w komunikacie PFR, który przytacza PAP.
Rusza rozliczanie subwencji dla firm z tarczy finansowej 2.0
Drugi etap rozliczenia ruszy 19 stycznia 2022 roku i potrwa do 28 lutego 2022 roku, po czym system przestanie być dostępny. Ten etap dotyczyć będzie mikrofirm.
Czytaj także: Nowe zwolnienie z podatku nie dla wszystkich rodziców
W trzecim etapie, który zaplanowano na kwiecień 2022 roku, firmy mogą się spodziewać wydania jednej z trzech decyzji - określenia kwoty subwencji podlegającej zwolnieniu z obowiązku zwrotu (w tym o całkowitym umorzeniu), wezwania do zwrotu całej subwencji albo informacji o zidentyfikowaniu przez PFR okoliczności, które uniemożliwiają ustalenie wysokości subwencji podlegającej umorzeniu. W tym ostatnim przypadku PFR poprosi beneficjenta o dalsze wyjaśnienia.
Z komunikatu PFR wynika, że całkowite umorzenie subwencji finansowej otrzymają MŚP, które nieprzerwanie utrzymały działalność gospodarczą do 31 grudnia 2021 r. oraz rozliczyły nadwyżki otrzymanej subwencji finansowej.
"Przedsiębiorcy we wniosku o subwencję co do zasady prognozowali przychody oraz koszty stałe za okres od 1 listopada 2020 r. do 31 marca 2021 r. Dlatego też, w celu rozliczenia subwencji, muszą podać rzeczywiste koszty stałe oraz wysokość przychodów dla tego okresu. Pomocny w wyliczeniu tej różnicy będzie specjalny kalkulator, z którego można skorzystać w formularzu rozliczenia" - czytamy w komunikacie PFR.
Beneficjent musi też sprawdzić, czy doszło do nadwyżki między wartością subwencji wyliczoną w oparciu o przewidywaną wartość kosztów stałych oraz wysokością spadku przychodów, a subwencją, którą otrzymałby w oparciu o kwotę rzeczywistych kosztów stałych oraz rzeczywistą wysokość spadku przychodów.
Aby poprawnie rozliczyć subwencję, przedsiębiorcy będą musieli również załączyć do formularza oświadczenia o rozliczeniu pliki JPK w postaci xml wygenerowane z programu księgowego firmy (inny format nie zostanie przyjęty). W zależności od prowadzonej rachunkowości będą to pliki JPK_PKPIR lub JPK_KR.
"Należy przygotować osobne pliki za okres listopad-grudzień 2020 oraz styczeń-marzec 2021 r." - napisano.
Co ważne, kwota wskazana w oświadczeniu o rozliczeniu nie musi równać się kwocie, która podlega zwrotowi na rzecz PFR. "Jeśli przedsiębiorca częściowo spłacił subwencję przed terminem złożenia oświadczenia o rozliczeniu, powinien samodzielnie pomniejszyć kwotę wskazaną w oświadczeniu o wartość wszystkich dokonanych zwrotów w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0." - podkreślił PFR.
Czytaj także: Politycy PiS promują fundusz w ramach Polskiego Ładu