Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KRO
|

Polski ruch lotniczy nie powiedział ostatniego słowa. "Bardzo duży potencjał"

6
Podziel się:

Według prognozy polskie lotnictwa w 2040 r. mogą obsłużyć prawie dwa razy więcej pasażerów niż obecnie. Tak wynika z prognozy ruchu lotniczego na kolejne lata. – Jest bardzo duży potencjał – stwierdził prezes ULC. Wiele jednak zależy od tego, czy powstanie CPK.

Polski ruch lotniczy nie powiedział ostatniego słowa. "Bardzo duży potencjał"
Lotnictwo cywilne w Polsce ma sporą przestrzeń na rozwój. Jednak wiele zależy od tego, czy powstanie CPK (zdj. ilustracyjne) (Adobe Stock, Tomasz Warszewski)

ULC w poniedziałek zaprezentował prognozę ruchu lotniczego na lata 2022-2040. Dokument powstał na zlecenie Urzędu i przy współpracy z profesorami Uniwersytetu Gdańskiego. Prognoza obejmuje projekcję liczby pasażerów i operacji pasażerskich oraz ilości przewożonych towarów dla Polski na lata 2022-2040. Autorzy przygotowali ją w trzech wariantach: bazowym (podstawowym), wysokim (optymistycznym) i niskim (pesymistycznym).

Ruch ma wzrastać

Prezes ULC Piotr Samson w trakcie prezentacji wskazał, że w ruch lotniczy w Polsce nadal jest w fazie odbudowy po pandemii koronawirusa. Jednak prognozy dla lotnictwa cywilnego są optymistyczne.

W 2025 r. przewidywane jest obsłużenie 54,5 mln pasażerów, w 2030 r. – 69,6 mln, w 2035 r. – 85,1 mln, a w roku 2040 – 96,4 mln, zgodnie z wariantem bazowym. To wskazuje na bardzo duży potencjał polskiego rynku transportu lotniczego pod względem liczby obsługiwanych pasażerów. Podobnie, według prognozy, będzie rosnąć liczba realizowanych operacji, jak również ilość przewożonych towarów i poczty – wskazał Piotr Samson.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Nowa Škoda Kodiaq PHEV na trasie do Wisły

Według przewidywań ekspertów z UG, w tym roku liczba pasażerów będzie już na podobnym lub nawet wyższym poziomie niż w 2019 r. – Zgodnie z przedstawioną prognozą, w tym roku w polskich portach lotniczych może zostać obsłużonych 48,1 mln pasażerów (wariant bazowy) lub nawet do 58,1 mln pasażerów (wariant optymistyczny) – wskazał szef ULC.

Wiele zależy od CPK

"Eksperci przewidują też dynamiczny rozwój polskich portów lotniczych (zarówno Centralnego Portu Komunikacyjnego, jak i portów regionalnych) uwarunkowany dalszymi inwestycjami, które zapewnią im odpowiednią przepustowość umożliwiającą obsługę rosnącego ruchu lotniczego" – wskazał ULC w komunikacie.

Wiele jednak zależy od tego, czy CPK rzeczywiście powstanie. W money.pl od miesięcy informujemy, że termin otwarcia ustanowiony na 2028 r. jest niezwykle ambitny. W praktyce może okazać się niemożliwy do spełnienia. O trzeźwe podejście do projektu megalotniska zaapelował Piotr Malepszak, ekspert ds. transportu i były prezes spółki CPK.

Moje przesłanie jest proste: trzeba dokonać naprawdę rzetelnej oceny projektu CPK i dokładnie ocenić ryzyka. Nie możemy wykazywać podejścia, że jakoś to będzie i na pewno się uda. Element "wiary w sukces" i myślenia życzeniowego w CPK trzeba odrzucić i kierować się liczbami. Inaczej to będzie bardzo kosztowna porażka – stwierdził Piotr Malepszak w rozmowie z money.pl.

Loty nad Polską będą droższe?

Na wspomnianej konferencji prezes ULC przedstawił także prognozę Eurocontrol na lata 2023-2029. Wskazuje ona, że liczba przelotów nad terytorium Polski może nie powrócić do stanu z 2019 r. przed rokiem 2029. A to może mieć wpływ na podniesienie wysokości opłat nawigacyjnych w zakresie przelotów nad Polską.

– Rezultat tego może być taki, że niestety, dla linii lotniczych koszty przelotów nad Polską będą wyższe – przyznał Piotr Samson.

Do przygotowania prognozy wykorzystano m.in. statystyki z lat ubiegłych, sytuację gospodarczą Polski i innych krajów UE (w tym prognozy dotyczące PKB), jak również przepustowość polskich portów lotniczych, zależności pomiędzy rozwojem regionów a wzrostem ruchu lotniczego oraz plany otwarcia w 2028 r. CPK.

Urząd Lotnictwa Cywilnego sprawuje nadzór nad lotnictwem cywilnym.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(6)
WYRÓŻNIONE
Czas koski
rok temu
Przecież mamy lotnisko w Berlinie
gogfmść
rok temu
CPK to LOGICZNA ! konieczność
Realista
rok temu
PO nie bedzie budowac lotniska CPK. Maja lotniskow w Belinie. Juz przeciez to9 jasno popwiedzieli
NAJNOWSZE KOMENTARZE (6)
Realista
rok temu
PO nie bedzie budowac lotniska CPK. Maja lotniskow w Belinie. Juz przeciez to9 jasno popwiedzieli
Prezydent2025
rok temu
Rzucimy ten raport owym "Profesorom" w 2040 roku i zapytamy dlaczego .... się nie sprawdził.
Cub
rok temu
Potrzebna rzeczowa ocena specjalistów od ruchu i marketingu lotniczego.Nie wątpię ze takich specjalistów mamy ale politycy wolą podejmować decyzje bez szerszych konsultacji. Nieudany Radom ,Ostrołęka.kłótnie w Elblągu i tym podobne działania to zamrożone pieniądze często obciążone kredytami bankowymi . Nie może być decyzji gospodarczej nie podpartej analizą ekonomiczną różnych ekonomistów. Niektóre ważne dla kraju decyzje gospodarcze jak na przykład budowa elektrowni atomowych zostały ograniczone do minimum w udziale społeczeństwa do otwartej dyskusji . Nie udostępniono w internecie projektów budowy elektrowni chociaż podobno wyłożono do wglądu w ministerstwie środowiska z możliwością zgłaszania uwag .Tylko ilu obywateli z tym ważnym dokumentem się zapozna.? Duszenie informacji mamy na każdym kroku. Za miesiąc wybory a bezpośredniego kontaktu z przyszłymi politykami nie było cztery lata temu i nie ma tym razem a ilość debaty publicznej w mediach wola o pomstę do nieba
gogfmść
rok temu
CPK to LOGICZNA ! konieczność
Ealdon
rok temu
CPK stanie się konkurencją dla Berlina i Frankfurtu wtedy, kiedy polski eksport stanie się konkurencją dla niemieckiego. Za mojego i Waszego życia do tego nie dojdzie.