W przyszłym tygodniu od 23 do 25 czerwca fabryki w Poznaniu i Wrześni powstrzymają się od produkcji – powiedziała w rozmowie z AutomotiveSuppliers.pl Patrycja Kasprzyk, rzecznik Volkswagena Poznań.
Fabryka we Wrześni, gdzie budowane są duże samochody dostawcze Volkswagen Crafter oraz MAN TGE, miała już w kwietniu tego roku trwający trzy tygodnie przestój spowodowany brakiem półprzewodników.
Fabryki Volkswagen w Polsce wstrzymają produkcję
Jak przypomina dziennik "Rzeczpospolita", produkcję półprzewodników zmniejszyła pandemia. Przemysł motoryzacyjny ograniczył zamówienia na nie w drugim kwartale ub. roku, gdy produkcja samochodów spadła o 32 proc.
Gdy pierwsze oznaki ożywienia w branży pojawiły się w trzecim kwartale, a w czwartym zamówienia na nowe auta odbiły, fabryki półprzewodników były już zasypane zleceniami od producentów elektroniki konsumenckiej, na którą popyt w czasie pandemii mocno wzrósł.
Przemysł motoryzacyjny staje teraz przed kolejnym problemem, jakim mogą być ograniczenia w dostępności stali. Komisja Europejska chce bowiem przedłużyć o kolejne trzy lata mechanizm ochrony unijnego rynku stali, co zmusiłoby producentów do importowania części surowca spoza UE obciążonego 25-procentowym cłem.
Szacuje się, że przemysł motoryzacyjny konsumuje prawie jedną piątą stali wytwarzanej w Europie. O ile w ub. roku popyt na nią spadł z powodu wyhamowania produkcji w branżach, dla których jest niezbędna, to od początku 2021 r. sytuacja się odwróciła: zamówienia na stal rosną w szybkim tempie, podobnie jak jej ceny.