Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na budowę szybkich stacji ładowania pojazdów elektrycznych w 31 Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP-ach). Wymaga też pełnienia roli operatora oraz dostawcy usług ładowania pojazdów.
Stacje ładowania przy szybkich drogach. Jest przetarg
Jak podaje GDDKiA nowe stacje ładowania elektryków mają powstać przy autostradach A1, A2, A4 oraz przy drogach ekspresowych S3, S7, S8, S17, S19 i S61. Oferty można składać do 1 kwietnia 2025 r., a dzierżawa potrwa 20 lat z możliwością przedłużenia o kolejne 5 lat.
Stacje do ładowania aut elektrycznych powstaną w następujących lokalizacjach:
● A1 - Starcza Wschód i Zachód, Gorzelanka Wschód i Zachód, Wierzchowisko Wschód i Zachód (wszystkie w woj. śląskim),
● A2 - Ciosny Północ i Południe (woj. łódzkie),
● A4 - Krajków Północ (woj. dolnośląskie), Prószków (woj. opolskie), Paszczyna Południe, Chotyniec, Hruszowice (trzy w woj. podkarpackim),
● S3 - Lisiny Wschód i Zachód (woj. lubuskie), Przybiernów Wschód i Zachód (woj. zachodniopomorskie),
● S7 - Zbójecka Góra (woj. małopolskie), Pepłowo Wschód i Zachód (woj. mazowieckie),
● S8 - Ochędzyn i Niwiska (woj. łódzkie),
● S17 - Niwa Babicka (woj. lubelskie),
● S19 - Kamień Wschód i Zachód (woj. podkarpackie), Janów Lubelski Wschód i Zachód (woj. lubelskie),
● S61 - Górki Wschód i Zachód (woj. podlaskie), Niekrasy Wschód i Zachód (woj. warmińsko-mazurskie).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Na każdym MOP-ie planowane jest zainstalowanie stacji ładowania o łącznej mocy 600 kW dla pojazdów osobowych oraz 3600 kW dla ciężarowych. Wyjątkiem jest MOP Zbójecka Góra na S7, gdzie moc wyniesie 1500 kW. Wprowadzone zmiany uwzględniają sugestie operatorów stacji ładowania oraz podmiotów paliwowych. GDDKiA umożliwiła częściowe rozwiązanie umowy dzierżawy w przypadku problemów z przyłączami elektroenergetycznymi lub brakiem dofinansowania.
Do końca 2025 r. planowane jest uruchomienie stacji ładowania na siedmiu MOP-ach z tradycyjnymi stacjami paliw i gastronomią. Jako pierwsze powstaną na A2, S6, S19 i S17.
W tym roku GDDKiA planuje także przetargi na dzierżawę 48 MOP-ów o funkcji komercyjnej, gdzie możliwe będzie wybudowanie stacji ładowania zgodnych z zapisami AFIR (rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych - red.).