Koalicja rządząca jeszcze w kampanii wyborczej zapowiadała, że inwestycję podda audytowi. Jak zapewnia, nie tyle po to, by projekt pogrzebać, ile "urealnić". Rządowi PiS zarzuca, że projekt CPK jest przeskalowany, a do tego niedoszacowany kosztowo.
Premier Donald Tusk na posiedzeniu Rady Gabinetowej z udziałem prezydenta Andrzeja Dudy powiedział o CPK, że "wszystkie dotychczasowe ekspertyzy stawiają pod znakiem zapytania całą inwestycję"
Posłanka zapytała o ekspertyzy ws. CPK
I znów rozpoczęła się publiczna dyskusja, jakie konkretnie ekspertyzy miał na myśli premier Donald Tusk. Dotąd opublikowane analizy, które money.pl na bieżąco brał pod lupę, zachęcały rząd do dalszego działania, czyli wręcz przeciwnie do tego, co powiedział premier.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
O ekspertyzy w interpelacji zapyta się także posłanka Lewicy Paulina Matysiak.
"Pamiętacie wypowiedź premiera Tuska o tajemniczych ekspertyzach na temat CPK podczas Rady Gabinetowej? No to jest już oficjalna odpowiedź na moją interpelację. Co ciekawe - Kancelaria Premiera odpowiedziała inaczej Stowarzyszeniu Demagog, niż Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej mnie" - napisała na platformie X posłanka.
"Kancelaria Prezesa Rady Ministrów nie wskazała ekspertyz, na które powoływał się premier oraz wyjaśniła, że nie posiada utrwalonych na nośniku ekspertyz ani informacji publicznej w zakresie objętym wnioskiem" - napisała Paulina Matysiak.
"Wypowiedź Prezesa Rady Ministrów podczas jawnej części Rady Gabinetowej dotyczyła wiarygodności danych, na podstawie których przygotowane były dotychczasowe ekspertyzy dotyczące inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Raporty i ekspertyzy dotyczące inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego dostępne są pod adresem: https://www.cpk.pl/pl/inwestycja/baza-wiedzy, a weryfikacja danych wykorzystanych do ich przygotowania jest elementem audytu" - taka odpowiedź z resortu funduszy otrzymała posłanka Lewicy.
Ważą się losy wielkiej inwestycji
"Poza pracami audytowymi realizowanymi przez Biuro Pełnomocnika ds. CPK trwają przetargi na wykonawców audytów zewnętrznych, w tym w zakresie inwestycji lotniskowych, kolejowych i innych projektów wchodzących w skład Programu CPK. W ramach audytu polityki finansowej przewidziano przeprowadzenie analiz i weryfikacji, benchmarków wraz ze sprawozdaniem z postępu prac z dotychczasowej działalności spółki CPK w obszarze finansowym" - podała spółka.
Pod koniec lutego Centralny Port Komunikacyjny poinformował, że "w trosce o zapewnienie najwyższej jakości audytu" obejmującego weryfikację i ocenę harmonogramów spółki dla części lotniskowej oraz kolejowej w zakresie linii kolejowych tzw. "Y", podjęto decyzję o unieważnieniu postępowania przetargowego w sprawie audytu bez podania przyczyny.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy. W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju, które mają umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa.