Rząd federalny i kraje związkowe chcą sfinansować przedsięwzięcie po połowie. Udział krajów związkowych w funduszu nastąpi poprzez dostosowanie podziału wpływów z podatku obrotowego w ciągu 30 lat. Odbudowa w krajach związkowych szacowana jest na 28 mld euro. Kolejne 2 mld euro, dotyczą infrastruktury. Są to głównie autostrady i linie kolejowe. Za ich naprawę jest odpowiedzialny rząd federalny.
Najbardziej dotknięte skutkami kataklizmu zostały Nadrenia Północna-Westfalia i Nadrenia-Palatynat.
W samej Nadrenii Północnej-Westfalii szkody spowodowane przez powódź w połowie lipca wynoszą - według szacunków - ponad 13 mld euro. Szkody w Nadrenii-Palatynacie są podobnie duże. Do tej pory znaleziono około 190 ofiar śmiertelnych, a kilka osób nadal uważa się za zaginione.
Odbudowa zniszczonej infrastruktury może potrwać lata. W wyniku powodzi zostało poważnie uszkodzonych m.in. ponad 50 mostów, 180 przejazdów kolejowych a także wiele dworców. Na terenach dotkniętych powodzią kolej będzie musiała m.in. od nowa zbudować albo wyremontować m.in. siedem tras kolejowych.
Zdaniem ekspertów tegoroczna powódź może mieć także długofalowe skutki gospodarcze. Straty samej sieci kolejowej Deutsche Bahn wynoszą blisko 1,3 miliarda euro. Podobnie duże zniszczenia dotyczą także m.in. infrastruktury Vodafone, operatora telefonii komórkowej.