Poszkodowani będą mogli złożyć oświadczenie o statusie poszkodowanego, co umożliwi im zapłatę składek za okres od sierpnia do grudnia 2024 r. we wrześniu 2025 r. – wskazał rzecznik ZUS Paweł Żebrowski w informacji przekazanej PAP.
Składki będzie można uregulować do 15 września 2025 r., nie ponosząc odsetek za opóźnienia.
Przedsiębiorcy mogą wystąpić z wnioskiem o odroczenie terminu płatności składek lub ich rozłożenie na raty. Mogą również wnioskować o zawieszenie realizacji umowy o odroczenie lub rozłożenie należności na raty. Nowe terminy zostaną ustalone w przypadku zawieszenia.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Uproszczone procedury i brak dodatkowych dokumentów
Żebrowski zaznaczył, że ZUS uprościł procedury składania wniosków o ulgi, które opierać się będą głównie na oświadczeniu płatnika. Przedsiębiorcy nie będą musieli składać dokumentów finansowych z ostatnich trzech lat.
Przedsiębiorcy mogą również wnioskować o umorzenie składek. ZUS może umorzyć należności, jeśli przedsiębiorca wykaże, że ze względu na stan majątkowy i sytuację rodzinną nie jest w stanie opłacić składek, co mogłoby mieć poważne konsekwencje dla niego i jego rodziny. Dotyczy to szczególnie sytuacji, gdy przedsiębiorca poniesie straty materialne w wyniku klęski żywiołowej lub innego nadzwyczajnego zdarzenia.
Składki za okres umorzenia nie będą uwzględniane przy ustalaniu prawa i wysokości emerytur oraz rent z ubezpieczeń społecznych, a także innych świadczeń zależnych od okresu składkowego – zaznaczył Żebrowski.
Doradcy do spraw ulg i umorzeń
W oddziałach ZUS doradcy do spraw ulg i umorzeń pomogą w skompletowaniu i wypełnieniu wymaganych dokumentów. Numery telefonów są dostępne na stronie internetowej zus.pl.
Od 18 września do 4 października 2024 r., w godz. 8–15 pod numerami telefonu 33 825 31 34 i 76 876 45 76 przedsiębiorcy mogą uzyskać informacje na temat ulg w opłacaniu składek.
Żebrowski przypomniał, że przedsiębiorcy z terenów objętych powodzią nie są zwolnieni z obowiązku przekazywania dokumentów rozliczeniowych do ZUS. – Płatnicy, którzy mają problem z ich złożeniem, mogą to zrobić później, bez konsekwencji. Brak dokumentów za dany miesiąc spowoduje utworzenie wymiaru składek z urzędu, o czym płatnik zostanie poinformowany na eZUS. To powiadomienie należy zignorować – zaznaczył.