Budowa S19 między Babicą a Jawornikiem rozpoczęła się rok temu. Wykonawca zakończył odhumusowanie terenu i wycinkę drzew, prowadzi teraz roboty przy wykopach na trasie głównej S19, drodze powiatowej oraz Miejscu Obsługi Podróżnych w miejscowości Jawornik. "Kontynuowane są również roboty nasypowe na trasie głównej S19 oraz na łączniku DK19" – poinformowała w komunikacie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Drogowcy pracują również przy umacnianiu skarp, budują kanalizację deszczową, zakończyli przebudowę ujęcia wody AQUE. Równocześnie trwa budowa pali wielkośrednicowych i podpór pod wiadukty i estakady.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Powstanie najwyższa estakada w Polsce
Pomiędzy miejscowościami Żarnowa i Godowa zostanie wybudowana estakada ES-26 - najwyższa w Polsce. Będzie to ośmioprzęsłowa konstrukcja o długości 1082 metrów i wysokości 80 metrów. "W najbardziej spektakularnym miejscu na budowie trwają prace związane z wykonywaniem pali wielkośrednicowych, jak również wykonane zostały już pierwsze oczepy fundamentowe. Trwają też prace związane z wykonywaniem pali docelowych, deskowaniem i betonowaniem" - przekazała GDDKiA.
Kolejnym etapem będzie finał prac związanych z przebudową sieci energetycznych. Do końca roku przewidziane jest zakończenie robót związanych z budową pali pod estakady.
Ponad 11-kilometrowy odcinek S19 między Babicą a Jawornikiem będzie miał po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Zostanie wybudowany również węzeł Żarnowa–Strzyżów, zlokalizowany w rejonie miejscowości Strzyżów, na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1931R. Powstanie także Miejsce Obsługi Podróżnych "Jawornik" (w kierunku Rzeszowa) oraz zostaną wybudowane obiekty inżynierskie: osiem estakad, pięć wiaduktów i cztery przejścia dla zwierząt.
Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w Jaworniku, dlatego że budowę S19 między Babicą a Domaradzem podzielono na dwa odcinki: Babica–Jawornik (z łącznikiem S19 z DK19) oraz Jawornik–Domaradz.
Docelowo po wybudowaniu tego drugiego odcinka, S19 nie będzie łączyła się z DK 19 w Jaworniku. Łącznik w przyszłości ma być wjazdem awaryjnym na S19 przez MOP Jawornik m.in. dla służb ratowniczych.
Budowa całego, 11-kilometrowego odcinka Babica-Jarownik, ma się zakończyć we wrześniu 2026 roku. Wykonawcą jest firma Intercor. Wartość umowy wynosi 1,25 mld zł.
W lutym GDDKiA wyliczała, że trasa odcinka S19 Babica–Jawornik przechodzi przez obszar pagórkowaty. "Takie warunki terenowe spowodowały konieczność zaprojektowania 17 obiektów inżynierskich, które docelowo mają przeprowadzić kierowców poprzez ogromne jary i doliny sięgające kilkudziesięciu metrów głębokości i długości przekraczającej kilometr" - możemy przeczytać w komunikacie drogowców. W sumie 30 proc. tego odcinka będą stanowiły estakady.
Część ważnego szlaku
S19 jest częścią szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa będzie miała ponad 700 km długości, przebiegając przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Lublin jest już połączony z Rzeszowem. Na Podkarpaciu S19 będzie miała docelowo ok. 169 km.