Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. PBE
|

Poznań kupuje 30-letnie tramwaje z Niemiec. Zapłaci miliony złotych

132
Podziel się:

Poznań kupi z niemieckiego Bonn 24 tramwaje, za które zapłaci 2 mln 230 tys. euro (ok. 9,8 mln zł). Wozy mają 30 lat i są w większości niskopodłogowe oraz dwukierunkowe - donosi "Głos Wielkopolski". Pojazdy trafią do Poznania jeszcze w tym roku.

Poznań kupuje 30-letnie tramwaje z Niemiec. Zapłaci miliony złotych
Poznań kupuje tramwaje z Bonn (Getty Images,, 2024 Getty Images, Andreas Rentz)

Tramwaje, które trafią do stolicy Wielkopolski, wyprodukowano w 1994 r. w zakładach Siemensa i Düwaga. "Głos Wielkopolski" przypomina, że chodzi o serię wagonów MGT6D, która podbiła w latach 90. niemieckie miasta. "Najstarsze z nich - z Bochum i Gelsenkirchen - jeżdżą dziś w Łodzi, która kupiła je w latach 2017-2020" - czytamy.

Poznań za 24 składy, specjalistyczny sprzęt oraz części zamienne zapłaci w sumie 2 mln 230 tys. euro. Tramwaje mają 28,6 m długości i w większości są niskopodłogowe. Są też dwukierunkowe, dzięki czemu mają kursować na liniach wahadłowych oraz liniach bez pętli. Mieszczą do 170 pasażerów. Poznańskie MPK podkreśla, że możliwa jest rezygnacja z zakupu uszkodzonego taboru, jeśli doszłoby np. do wypadku, a obie strony nie dogadałyby się w kwestii obniżenia ceny. Tramwaje mają trafić do Poznania w tym roku.

- Maksymalna cena za jeden, w pełni sprawny tramwaj, to 46,5 tys. euro - podkreśla rzeczniczka MPK Poznań Agnieszka Smogulecka.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: "Przeszkadza w zakupach". Klienci ocenili pracę Ryszarda Petru w Biedronce

- Proces przystosowania każdego z wagonów do poznańskich realiów, szacowany jest na kilka miesięcy (pierwsze egzemplarze). Zanim tramwaje z Bonn wyjadą na torowiska w stolicy Wielkopolski, muszą zostać zaadaptowane do obsługi linii na terenie miasta. Zostaną m.in. doposażone w systemy: informacji pasażerskiej, PEKA oraz sterowania zwrotnicami i sygnalizacją świetlną - dodaje Smogulecka, cytowana przez transport-publiczny.pl.

Poznań ma Modertrans

W Poznaniu produkowane są tramwaje w zakładach Modertrans. Miasto kupiło m.in. 30 30 Moderusów Gamma w cenie 9,4 mln zł za sztukę. Te same tramwaje kupił również Wrocław. Na Dolny Śląsk trafiło w sumie 46 tych wozów, co kosztowało 375 mln zł. Moderusy Gamma są tramwajami całkowicie niskopodłogowymi.

Według danych z ubiegłego roku tramwaje w Poznaniu są jednymi z najszybszych w Polsce. Serwis "Puls Gdańska" podał, że średnia prędkość tramwajów w stolicy Wielkopolski wynosiła 20,5 km/h. Szybciej kursowały tylko w Bydgoszczy - 21,1 km/h.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(132)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Mik
2 tyg. temu
Nie znam szczegółów, powiem tak: jeżdżę jeszcze starszym wygodnym niemieckim samochodem a koszty napraw są śmieszne w porównaniu z naprawą współczesnych bryk. Jeśli będzie dobry nadzór to brawo za gospodarność o ile oczywiście koszt zakupu był adekwatny do wartości przetarg itp.
Adam P.
2 tyg. temu
W sumie to bardzo tanio. Remontowalem takie w Talbocie. Za nowe trzeba by bylo wydac ok 2mld zl. Odnawia sie wnetrze, nowe siedzenia, podlogi, sciany i smigają jeszcze 10 lat spokojnie. Dobry zakup.
Janusz N.
2 tyg. temu
Peowski Poznań kupuje od niemieckiego Bonn 30-letnie tramwaje, płacąc za złom jak za pełnowartościowy sprzęt. To się nazywa peowski rozwój i postęp. Złomowisko Europy. Poniemieckie elektryki z wytrzaskanymi bateriami też już jadą, oczywiście całość toksycznych odpadów z akumulatorów będzie już polskim problemem. Ale Tusk da dopłaty z "planu odbudowy", by Polak chętniej kupował niemieckie śmieci. Dziękujemy ci Donaldzie Tusku!
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Meme
2 tyg. temu
24 używane tramwaje w cenie jednego nowego? Jak dla mnie dobry deal.
Specjalista
2 tyg. temu
Sądząć po komentarzach oszczędność nie jest w Polsce sexy i lepiej wydać 700 mln. publicznych pieniędzy na muzeum sztuki nowoczesnej, które wygląda jak tesco 😁 24 tramwaje w cenie jednego, a po remoncie nie będą za bardzo odbiegać od tych nowych, więc who cares... Zaoszczędzone na tym dealu pieniądze można wydać na coś innego... W Paryżu i NY jeżdżą wciąż kolejki metra, które wyglądają na 50-letnie a Wawie wciąż jedździ wiele tramawajów z czasów PRL i raczej szybko się to nie zmieni...
jkl
3 tyg. temu
To niezły pomysł. Ponad 60 letnie tramwaje jeżdżą do dzisiaj i są mniej awaryjne od nowych, bo mają mniej elektroniki. To będą tramwaje niskopodłogowe, więc dostosowane do osób niepełnosprawnych. Jeden nowy tramwaj kosztuje 10 milionów zł. A tu za 10 milionów są 24 tramwaje.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (132)
Ewa
1 tyg. temu
Wspaniałe decyzje. Kupować stare tramwaje i wspomóc przyjaciół w ich utylizacji...
Poznaniak....
1 tyg. temu
No Tak Plebs może jeździć starym G... Wstyd, tyle inwestycji w nowe torowiska tramwaje i taki bubel. Jak w latach 90/2000 kupujemy złom od Niemca ... Tak jak by nas nie było stać. Tak się kończy dziadowanie z wymianą taboru. Trzeba było x lat temu podpisac wieloletni kontrakt na wymianę całego taboru. Cena jednostkowa byłaby o co najmniej 30% niższa, podliczając do tego inflację -50%.
Speed
1 tyg. temu
Grarty kupują 🫣
Pan Ripley
2 tyg. temu
Powrót żebractwa i kupowania złomu od Niemca... Po 30 latach te konstrukcje są już tak wysłużone, że ich modernizacja to przysłowiowe pudrowanie trupa. Tu należałoby przeprowadzić gruntowną odbudowę lub kupić nowe, bo za kilka lat Poznań i tak będzie musiał to zrobić. Ta "oszczędność" to pewnie była mocno wymuszona.
Aleksandra K.
2 tyg. temu
Jeździł ktoś 30-letnim samochodem ? No to teraz wejdź do 30-letniego tramwaju ze swoją rodziną ...
...
Następna strona