"W trwającym obecnie drugim etapie postępowania przetargowego CPK na projektanta generalnego, czyli tzw. master architekta, bierze udział pięciu oferentów" - przekazał PAP rzecznik spółki CPK Konrad Majszyk.
Master architekt będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie terminala pasażerskiego i dworca kolejowego wraz z węzłem przesiadkowym transportu publicznego.
Spółka informuje, że wśród chętnych są dwa biura projektowe wywodzące się z Wielkiej Brytanii: Foster Partners i Zaha Hadid, amerykańska pracownia Kohn Pedersen Fox, pracownia Vidal Asociados Estudio de Arquitectura z Hiszpanii oraz Dar Al-Handasah i Perkins and Will, czyli konsorcjum amerykańsko-libańskie. Konrad Majszyk podkreśla, że to "renomowane, międzynarodowe biura projektowe z doświadczeniem przy dużych inwestycjach lotniskowych w różnych częściach świata".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Startujący w przetargu uczestniczyli przy okazji budowy i rozbudowy portów lotniczych m.in. w Pekinie (Daxing), Singapurze (Changi), w Stambule i Dubaju, na londyńskim Heathrow i JFK w Nowym Jorku.
"Postępowanie prowadzimy w trybie dialogu konkurencyjnego, który umożliwia organizację warsztatów z zakwalifikowanymi pracowniami architektonicznymi. Zamówienie obejmie usługi projektowania głównego terminala, w ramach kolejnych etapów również tzw. terminali satelitarnych, a także dworca kolejowego wraz z węzłem przesiadkowym" - powiedział Majszyk.
Obecnie twa opracowanie finalnej dokumentacji przetargowej, a kolejnym krokiem będzie zaproszenie firm uczestniczących w dialogu do złożenia ofert. "Spółka zakłada, że master architekt zostanie wybrany w tym roku, a etap projektowania potrwa ok. półtora roku" - powiedział rzecznik.
Zaznaczył, że intencją spółki jest wybór projektanta z doświadczeniem i będzie on ściśle współpracował m.in. z master plannerem CPK, czyli firmą Arup, doradcą strategicznym, czyli Portem Lotniczym Incheon z Seulu, a także np. generalnym projektantem inżynierii lądowej.
Rzecznik CPK dodaje także, że w omawianym przetargu znaczenie mają również okoliczności rynkowe wynikające z pandemii COVID-19 i wojny w Ukrainie, "które wymuszają na spółce elastyczność, np. konieczność adaptacji do aktualnej sytuacji i prognoz ruchu lotniczego, które spółka zamierza na bieżąco aktualizować".
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.
Port Solidarność w ramach pierwszego etapu będzie miał dwie drogi startowe o długości ok. 4 km każda. W części lotniskowej inwestycja jest na etapie zaawansowanego opracowywania master planu, w tym planu generalnego lotniska, kończących się badań środowiskowych i terenowych, a w trakcie wykupu nieruchomości.
W grudniu spółka ogłosiła preferowaną lokalizację lotniska. Obejmuje ona teren ok. 41 km kw. na obszarze gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki w odległości 37 km na zachód od Warszawy.