Wiceminister był pytany o m.in. o dotychczasową kwotę wydatków i podpisanych umów, a także wysokość zapisanych kar w umowach z CPK. Zobowiązał się udzielić odpowiedzi pisemnie. Konkretnej odpowiedzi na pytanie: ile będzie kosztować budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego nie poznaliśmy. Poseł Maciej Lasek (Koalicja Obywatelska) zwrócił uwagę, że w ubiegłym roku szacunki mówiły o 50 mld euro, a biorąc pod uwagę inflację, urosły już pewnie do 60 mld euro.
Ta kwota będzie w umowie z inwestorem. Pewnie będzie oscylowała wokół 8,1 mld euro dla pierwszego etapu - stwierdził Horała.
O jakiego inwestora chodzi? Takiego, który wejdzie do nowej spółki-córki CPK, mającej zarządzać nowym lotniskiem. Ma mieć charakter joint-venture. W rękach Skarbu Państwa ma pozostać 51 proc., a pozostałe 49 proc. należeć do inwestora. Umowa inwestycyjna może zostać podpisana jeszcze w tym roku.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
- Liczę, że uda się wybrać partnera, który nie tylko wyłoży pieniądze, potencjalnie 1,5-2 mld euro dla Polski, ale wniesie know-how na światowym poziomie. Nie jesteśmy pod ścianą - przekonywał pełnomocnik rządu ds. CPK podczas sejmowej komisji infrastruktury.
Dwaj potencjalni inwestorzy już się ujawnili: to południowokoreańskie lotnisko Seul-Incheon i francuska grupa Vinci.
CPK kupuje grunty pod budowę lotniska. W tle protest mieszkańców
Przedstawiciele spółki CPK podczas komisji sejmowej zachwalali Program Dobrowolnych Nabyć, czyli preferencyjnego skupu gruntów pod Centralny Port Komunikacyjny. Spółka ogłosiła, że kupiła około 555 ha od mieszkańców. Do programu zgłosiło się ponad 1100 właścicieli. W tym samym czasie przed Sejmem protestowano przeciwko budowie megalotniska.
W pikiecie na ulicy Wiejskiej wzięli udział mieszkańcy m.in. Baranowa, Teresin, Wiskitek, Brzezin, Mszczonowa i Żyrardowa. Zakończenie Programu Dobrowolnych Nabyć oznacza, że kolejne grunty pod CPK będzie można nabywać nawet na drodze wywłaszczeń. Rządzący zapowiadali, że ma to być ostateczność.
CPK nie ma decyzji środowiskowej, nie ma decyzji lokalizacyjnej. Na jakiej podstawie straszą ludzi? - pytał w rozmowie z RMF FM jeden z pikietujących.
W kwietniu CPK planuje nabyć blisko 700 ha, z czego 500 ha w preferowanej lokalizacji lotniska. Ponad 1000 ha jest na etapie uzgodnień albo uzyskiwania zgód korporacyjnych.
Sukces Programu Dobrowolnych Nabyć sprawił, że wprowadzimy analogiczny program na wszystkich planowanych przebiegach linii kolejowych. Po ogłoszeniu wariantów inwestorskich odbieramy setki telefonów od zainteresowanych mieszkańców, pytających o możliwość dojścia pierwszych transakcji do skutku - mówiła Katarzyna Dobrońska, dyrektor odpowiedzialna w CPK za relacje z otoczeniem.
Pierwsza łopata na budowie CPK ma zostać wbita latem tego roku. Ukończenie budowy planowane jest na 2027 r. Pierwsze samoloty z pasażerami mają wystartować z Portu Solidarność w 2028 r.
Ma on przejąć funkcję międzynarodowego hubu dla Polskich Linii Lotniczych LOT, którą dziś pełni stołeczne Lotnisko Chopina.
15 minut z Warszawy do CPK? Horała: to nie będzie żadne osiągnięcie
W pierwszym etapie Centralny Port Komunikacyjny ma być gotowy do obsługi nawet 40 mln pasażerów rocznie. W 2028 r. ma być ukończona budowa lotniska i węzła kolejowo-drogowego wraz z połączeniem kolejowym Warszawa-CPK-Łódź.
CPK nie powstaje pośrodku niczego, tylko między Warszawą i Łodzią, przy autostradzie A2. Z czasem dojazdu do centrum Warszawy w 15 minut będzie położone lepiej niż niejedno lotnisko. Z Incheon do Seulu pociągiem jedzie się 45 minut - przekonywał Marcin Horała.
Do tych słów odniósł się Paweł Olszewski, przewodniczący komisji. - 15 minut z Warszawy do Baranowa to chyba helikopterem? - powiedział.
- W sytuacji normalnego przejazdu z Warszawy na autostradę A2, okolice Baranowa mija pan po 20-25 minutach. To nie będzie żadne osiągnięcie - odpowiedział na to Marcin Horała.
100 mln pasażerów w CPK? Wiceminister odwołał się do Lotniska Chopina
Przypomnijmy, że pod wpływem pandemii COVID-19, spółka CPK zaktualizowała prognozy ruchu lotniczego dla Polski. Przygotowało je Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych IATA. Zaprezentowano je w lutym 2022 r. W pierwszym roku działalności Centralny Port Komunikacyjny ma obsłużyć 30 mln pasażerów.
- Wyraźnie mówimy, że pierwszy etap CPK planowany jest na maksymalnie 40 mln pasażerów. Będziemy go budować tak, by w przyszłości były możliwe kolejne etapy rozbudowy. I gdy będzie taka potrzeba, będzie można dojść do nawet 100 mln pasażerów rocznie. Gdyby planując niegdyś Lotnisko Chopina, przyjęto, że w dalekiej przyszłości będzie potrzebna jego rozbudowa, to nie musielibyśmy rozmawiać o CPK - przekonywał pełnomocnik rządu.
Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.