Kontrakt na kwotę 574 mln zł w drodze przetargu wygrał Budimex. Urząd Morski w Gdyni planuje podpisać z nim umowę w przyszłym tygodniu. Jeśli tak się stanie, NDI będzie domagać się w sądzie odszkodowania za utracone korzyści w kwocie ok. 50 mln zł.
Spółka mówi o czynie nieuczciwej konkurencji i chce wykluczenia Budimexu.
Przekop Mierzei Wiślanej. Postęp prac
W marcu wznowione zostały prace, które zostały przerwane na czas zimy. Przy tej okazji minister infrastruktury Andrzej Adamczyk poinformował, że prace nad przekopem Mierzei Wiślanej minęły już półmetek i postępują zgodnie z harmonogramem.
- Początek wiosny to dla nas czas bicia rekordu. Okazało się, że w marcu, mimo że pracowaliśmy tylko dwa tygodnie (przy sztucznej wyspie), udało nam się zamontować 136 podwodnych ściągów - powiedział Paweł Śpiewak, kierownik robót hydrotechnicznych z konsorcjum NDI/Besix.
Oprócz tego, prowadzone są roboty czerpalne i refulacyjne oraz ziemne wewnątrz grodzy. Na drugą połowę kwietnia zaplanowano rozpoczęcie prac narzutowych. Kamień hydrotechniczny będzie transportowany drogą wodną z Elbląga.
– Budowa nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną już na tym etapie aktywizuje Port Elbląg. Jego terminale wykorzystywane są do składowania i lada chwila do transportu materiałów niezbędnych do realizacji inwestycji. Całość kamienia hydrotechnicznego, potrzebnego do obudowy sztucznej wyspy, zostanie dostarczona drogą wodną, barkami, właśnie z elbląskiego portu – powiedział kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Intensywne roboty są prowadzone także w rejonie kanału żeglugowego. Zakończono już m. in. tworzenie elementów oczepów niezbędnych do wykonania tymczasowego portu – to dwie ściany o długości około 340 metrów bieżących każda. Poza tym, wykonano mikropale i zakończono pogrążanie ścianek na kanale (z wyjątkiem obszaru drogi 501). Dodatkowo prowadzone są prace czerpalne na części północnej.
Tymczasem w śluzie zakończono wykopy, wykonano beton podkładowy, zabetonowano dwie ściany w kieszeni bramy południowej oraz wykonywano płytę denną śluzy – zabetonowano dwie sekcje z siedmiu.
Prace trwają również przy obu mostach. Na południowym m. in. zamontowano przeciwwagi. Miejsca styków technologicznych zabezpieczono przed korozją. Przygotowano powierzchnię konstrukcji do wykonania nawierzchni jezdni i chodników. Trwa montaż elementów hydrauliki.
Z kolei na moście północnym, dostarczono pierwsze elementy konstrukcji stalowej – przeciwwagi i łożysko królewskie. Trwają prace hydrauliczne, a wkrótce rozpocznie się scalania konstrukcji stalowej ustroju nośnego.
W budynku Kapitanatu trwają prace związane z montażem instalacji wewnętrznych oraz wykończeniem pomieszczeń.