– Już niedługo, bo 17 września otworzymy Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną. To pierwszy etap wielkiego projektu, jakim jest budowa nowej drogi wodnej, która umożliwi otwarcie portu w Elblągu na Bałtyk. Jednym z elementów inwestycji łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską są prace na rzece Elbląg wraz z budową obrotowego mostu w Nowakowie – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
– Szczególnie cieszy mnie to, że prace w ramach tego zadania również prowadzone są zgodnie z harmonogramem, a zaawansowanie robót osiągnęło już półmetek – dodał Gróbarczyk.
Drugi etap inwestycji
W ramach drugiego etapu zostanie przebudowany istniejący tor wodny na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje ziemnych wałów przeciwpowodziowych. Zaplanowano również budowę przystani niskich ułatwiających dostęp do rzeki oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w Nowakowie wraz ze zmianami układu drogowego.
– Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską wchodzi w decydujący etap. Elementem bardzo ściśle związanym z drugim etapem jest droga powiatowa oraz most w Nowakowie, który budujemy jako nową przeprawę. Obecnie wykonywana jest konstrukcja stalowa w miejscu prefabrykacji. Na miejscu mamy wykonane konstrukcje żelbetowe wszystkich podpór. Trwają roboty wykończeniowe związane z tymi podporami – stwierdził zastępca pełnomocnika do spraw realizacji projektu z Urzędu Morskiego w Gdyni Andrzej Małkiewicz.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Cel inwestycji
Wśród celów inwestycji Urząd Wojewódzki w Olsztynie wymienił zwiększenie atrakcyjności gospodarczej województwa warmińsko-mazurskiego, a w szczególności Elbląga i portu w tym mieście. Nowe rozwiązanie ma być również motorem rozwoju gospodarczego całego regionu.
Po zakończeniu całości prac, droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości i zanurzeniu 4,5 m.