- Obecnie trwa zbrojenie i betonowanie ścian. W części południowej kanału prowadzone jest zbrojenie kieszeni śluzy i kanałów obiegowych oraz betonowanie kanałów obiegowych - poinformowała Magdalena Kierzkowska rzecznik prasowa Urzędu Morskiego w Gdyni.
Po zbrojeniu i betonowaniu dna śluzy kanału żeglugowego można było przystąpić do pogłębiania kanału.
- Rozpoczęliśmy prace pogłębiarskie na kanale żeglugowym - potwierdził przedstawiciel konsorcjum wykonującego przekop Mariusz Sasin.
W tym celu sprowadzono specjalną pogłębiarkę - jedną z najnowocześniejszych w Europie i najnowocześniejszą w Polsce.
- W najbliższym czasie planujemy przy pomocy pogłębiarki wykonać część kanału do śluzy północnej, a następnie przenieść ją na stronę południową i wykonać część aż do wrót śluzy. W finale, pod koniec tego roku, po montażu wrót śluzy i ich uruchomieniu, dokonamy pełnego przekopania kanału żeglugowego - zapewnił.
Ponieważ od miesiąca gotowy jest most południowy, obecnie trwają prace przy budowie mostu północnego - wykonano m.in. jego stalową konstrukcję. Dzięki obu tym mostom w czasie, gdy statek będzie przepływał przez kanał, nie trzeba będzie wstrzymywać ruchu samochodowego.
Pierwsze jednostki mają przepłynąć przez nowy kanał żeglugowy w przyszłym roku, ale docelowy kształt inwestycja uzyska w 2023 r.
Przypomnijmy, że całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 kilometry, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.