Niebawem ruszy II etap prac na Mierzei Wiślanej. Jak informuje Urząd Morski w Gdyni, przetarg jest już rozstrzygnięty, a umowa ma zostać podpisana na przełomie marca i kwietnia.
Pierwszy etap budowy rozpoczął się w październiku 2019 roku. Według resortu infrastruktury, wszystko przebiega zgodnie z harmonogramem. Ma zakończyć się w połowie 2022 roku.
Drugi etap to inwestycje uzupełniające do przekopu i budowy nowego kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.
Obejmują one przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg, obudowę brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowych wałów ziemnych. Ale również budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki, oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo.
Jak zaznaczył dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, prace przy przekopie Mierzei Wiślanej i budowie kanału są na półmetku.
- Można powiedzieć, że "jedziemy z górki". Budowa nabiera kształtów. Mówimy już o konkretnych zarysach, o wylewaniu betonu, o śluzie, o mostach, które widzimy i to są rzeczy, które nas napawają optymizmem" - powiedział.
Przypomnijmy, że całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 kilometry, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.