Utworzenie nowego morskiego przejścia granicznego Nowy Świat w miejscu przekopu Mierzei Wiślanej – to jedno z rozwiązań projektowanego rozporządzenia Rady Ministrów, które trafiło do opiniowania.
W projekcie uwzględniono utworzenie nowego morskiego przejścia granicznego Nowy Świat, a także zmianę statusu lotniczego przejścia granicznego Radom-Sadków z dodatkowego na stałe lotnicze przejście graniczne.
Ustalenie przejścia granicznego Nowy Świat uzasadnione jest - jak wskazano - koniecznością zapewnienia miejsca kontroli granicznej dla jednostek pływających po nowej drodze wodnej dla żeglugi pomiędzy Zalewem Wiślanym i Morzem Bałtyckim.
Podano, że w początkowym okresie funkcjonowania dotyczyć ono będzie w szczególności jednostek sportowo – żeglarskich i rybackich. Dodano, że celem budowy przekopu jest m.in. rozwój portu w Elblągu, wobec powyższego w projektowanym rozporządzeniu określono rodzaj ruch granicznego w tym przejściu, jako osobowy i towarowy.
W uzasadnieniu stwierdzono, że biorąc pod uwagę umiejscowienie rejonu przekopu oraz odległości od obecnie funkcjonujących przejść granicznych, utworzenie nowego morskiego przejścia granicznego Nowy Świat jest zasadne.
Stałe przejście w Radomiu
Wnioskodawcy podnoszą ponadto, że ustalenie na lotnisku Warszawa-Radom stałego lotniczego przejścia granicznego Radom-Sadków jest uzasadnione koniecznością zapewnienia sprawnego funkcjonowania portu lotniczego w świetle skali spodziewanego ruchu lotniczego oraz zagwarantowania właściwego poziomu ochrony granicy państwa.
Analiza prognozowanej przez Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" siatki połączeń wskazuje na zasadność przedmiotowej inicjatywy. Port Lotniczy prognozuje, że w 2023 r. w ramach połączeń regularnych i czarterowych zrealizowanych zostanie około 6 500 operacji lotniczych i odprawionych zostanie około 260 000 pasażerów, przy czym udział ruchu non-Schengen wynosić powinien 55 proc.
W uzasadnieniu wskazano, że mając na uwadze przewidywany termin uruchomienia lotniska w Radomiu oraz zakres i rodzaj mającego tam się odbywać ruchu lotniczego, uzasadnione jest przekształcenie lotniczego przejścia granicznego Radom-Sadków z dodatkowego na stałe.
Opracowanie regulacji – jak wyjaśniono - związane jest z wnioskiem Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o ustalenie nowego morskiego przejścia granicznego Nowy Świat oraz z wystąpieniem Prezesa Zarządu Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" z wnioskiem do szefa MSWiA o ustalenia stałego lotniczego przejścia granicznego Radom-Sadków.