Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. PBE
|

Przełom ws. przekopu Mierzei Wiślanej. Będzie tor wodny do Elbląga

61
Podziel się:

Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na dokumentację budowy toru wodnego do portu w Elblągu - poinformowała PAP rzeczniczka urzędu Magdalena Kierzkowska. To ostatni odcinek drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną, której wykonanie zadeklarował rząd.

Przełom ws. przekopu Mierzei Wiślanej. Będzie tor wodny do Elbląga
Przekop Mierzei Wiślanej (PAP, Adam War�awa)

Niespełna kilometrowy fragment toru wodnego do portu w Elblągu nie był wcześniej objęty programem pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". Rząd PiS, dla którego droga wodna przez Mierzeję była inwestycją strategiczną, nie przewidywał wykonania ostatniego odcinka do elbląskiego portu.

Rząd proponował samorządowi, że kwotą do 100 mln zł dofinansuje komunalną spółkę portową, dokończy prace, ale za cenę przejęcia nad nią kontroli. Na to nie zgodził się samorząd elbląski. Obie strony twierdziły, iż to nie w ich kompetencjach leży pogłębienie toru. Nowy rząd zadecydował jednak, że wykona ostatnie 900 metrów do elbląskiego portu.

Magdalena Kierzkowska przypomniała, że w styczniu 2024 r. Ministerstwo Infrastruktury zleciło Dyrektorowi Urzędu Morskiego w Gdyni przygotowanie dokumentacji projektowej, analizy nawigacyjnej oraz wykonanie ekspertyz technicznych. Chodzi o to, by ustalić niezbędne inwestycje, umożliwiające dokończenie toru wodnego i wykorzystanie infrastruktury portu w Elblągu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Zmiany w UE a tempo rozwoju technologicznego. Eksperci o wyzwaniach Europy

- Jest to etap V budowy. To realizacja robót na odcinku toru wodnego na rzece Elbląg o dł. ok. 1 km, to jest od punktu P2 (zlokalizowanego w miejscu rozwidlenia rzeki Elbląg i Kanału Jagiellońskiego) do punktu Port (zlokalizowanego na wysokości mostu Unii Europejskiej). Ten odcinek nie był wcześniej objęty Programem "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" - podkreśliła Magdalena Kierzkowska.

31 grudnia na platformie Urzędu Morskiego w Gdyni opublikowano ogłoszenie o przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy toru wodnego na rzece Elbląg na odcinku od punktu P1 do punktu Port wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego.

Kluczowy tor dla przekopu

Tor wodny ma mieć szerokość 36 m i głębokość 5 m na odcinkach od punktu P1 (na wysokości oczyszczalni ścieków) do punktu P2 (przy rozwidleniu rzeki i Kanału Jagiellońskiego) oraz od punktu P2 do punktu Port (zlokalizowanego na wysokości mostu Unii Europejskiej). Umocnione mają zostać brzegi oraz wybudowana obrotnica o średnicy 160 m na rozwidleniu rzeki Elbląg i Kanału Jagiellońskiego.

Urząd Morski w Gdyni dodał, że od stycznia 2024 r. prowadzone są prace przy pogłębaniu rzeki Elbląg, realizowane w ramach IV etapu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Umowa swoim zakresem obejmuje wykonanie kolejnego odcinka toru wodnego o głębokości 5 m. Na odcinku P1 (na wysokości oczyszczalni ścieków) do P2 (przy rozwidleniu rzeki i Kanału Jagiellońskiego) przeprowadzone zostały również badania i oczyszczanie dna z przeszkód ferromagnetycznych (np. złom, elementy żelbetowe, przeszkody wielkogabarytowe, historyczne pozostałości militarne). Kontynuacja prac jest częściowo przewidziana w tym roku.

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 km, w tym samo przejście przez Zalew Wiślany ma nieco ponad 10 km, na rzece Elbląg – także ponad 10 km. Pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał oraz cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
inwestycje
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(61)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Bernard J.
2 tyg. temu
"Przetarg na dokumentację dudowy" - czyli nic jeszcze nie będzie budowane. Nawet gdy w końcu taka dokumentacja powstanie to może się okazać że narazie pieniędzy tyle nie ma i nie wiadomo kiedy się znajdą.
Andrzej
2 tyg. temu
Rząd PIS nie przewidywał- kłamliwa narracja. Przewidywał budowę ostatniego odcinka, uzależniając to od oddania władzy nad portem Państwu. Brak takiej władzy to powtórka ze Szczecina.
Dobre
2 tyg. temu
Będzie, ale kiedy niewiadomo może wcale .He.He
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Uśmiechnięta ...
2 tyg. temu
Gdyby natura tego chciała to by był naturalny przekop 🤣
Tabletka PO
2 tyg. temu
no to teraz sie POrcik sprywatyzuje....scenariusz kolejki na kasprowy
kesut
2 tyg. temu
Minął rok i nie zrobili nic!!!! A mieli tak szybko się dogadać, bo rząd i prezydent Elbląga są POwcami. Tylko audyty, pierdyty... Im szybciej odejdziecie prędziutko w kierunku wyjścia tym lepiej dla Polski. Mam nadzieję, że już po wyborach prezydenckich. A ten znerwicowany niemiecki konrad wallenrod trafi tam, gdzie jego miejsce, czyli do "więźnia".
NAJNOWSZE KOMENTARZE (61)
jan
2 tyg. temu
miliardy puszczone w błoto zamiast w rozwój prawdziwego portu Gdańsk konkretniej terminali głębokowodnych
nik
2 tyg. temu
Tak się tylko zastanawiam ile w tej Polsce zbudowano od 1945r do 1980. Ile zbudował Pan Edw++d Gi $$$k za niecałe 10 lat. Teraz od 1998 wszystko zostało zdewastowane i zniszczone. Co właściwie zbudowano bo ten kanał jednak będzie klapą. Zamiast tego czy nie lepiej było zbudować odcinek linii kolejowej lub zmodernizować już istniejący i skupić się na portach w trójmieście. Nie wiem na oko to nie można porównać tego co było z tym co jest ale jakim to jest robione kosztem i kto to w końcu spłaci?
Gajowy😂
2 tyg. temu
PiS nie zrealizował żadnej inwestycji przez 8 lat. 😂😂 Dużo propagandy w mediach zaprzyjaźnionych a w rzeczywistości żadnych rezultatów. 😂
Gajowy😂
2 tyg. temu
I znowu Tusk musi robotę kończyć po Kaczyńskim. 😂 Bo prawdziwego mężczyznę można poznać po tym jak kończy a nie po tym jak zaczyna. 🤣🤣
Mike
2 tyg. temu
Jak zwykle po latach okaze się za plytki i za wąski ???
...
Następna strona