W piątek (23 grudnia) po południu pojawiły się problemy z dokonywaniem płatności systemem BLIK. Jego operator, Polski Standard Płatności, przekazał w mediach społecznościowych, że wie o "czasowej" awarii. Dodał, że intensywnie pracuje nad naprawą sytuacji.
ING Bank Śląski po godz. 15 poinformował, że system działa już prawidłowo. Inne banki jednak zauważają, że BLIK w piątek naprzemiennie "pada i wstaje". W razie problemów proponują, by skorzystać z innej formy płatności.
Płatności bezgotówkowe, w tym BLIK-iem, coraz popularniejsze w Polsce
Przypomnijmy, że płatność za pomocą BLIK-a polega na generowaniu jednorazowych 6-cyfrowych kodów, które wpisuje się do terminala płatniczego lub do systemu transakcji internetowych. Piątkowe problemy polegają na generowaniu kodów.
Płatności zbliżeniowe z użyciem karty, smartfona czy BLIK-a są już właściwie standardem w miastach. Obrót bezgotówkowy staje się też coraz powszechniejszy w gminach wiejskich, jednak rozwój tych transakcji jest tam nieco wolniejszy. Niemniej na początku 2022 r. już w ponad 46 proc. wsi mieszkańcy mogli zapłacić bezgotówkowo w sklepie.