Firma Brand Finance od 2007 roku przedstawia zestawienie najbardziej wartościowych firm na świecie - "Global 500 Report". Przygotowana lista ma przedstawić "tożsamość i reputację marki w umysłach konsumentów, przekładając je na dane finansowe" - podaje serwis bankier.pl
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Pięć marek pochodzi ze Stanów Zjednoczonych
Szczyt zestawienia otwierają marki pochodzące ze Stanów Zjednoczonych. Na pierwszym miejscu uplasował się Apple, który został wyceniony na 355,1 mld dol. Tuż za nim znajduje się Amazon (350,3 mld dol.), a podium zamyka Google (263,4 mld dol.).
Na czwartym miejscu znalazł się Microsoft (184,2 mld dol.), a tuż za nim Walmart (111,9 mld dol.). Na czele zestawienia odnotowany jest jeszcze Facebook (101,2 mld dol.) oraz Verizon, który z wartością 101,2 mld dol. zamyka pierwszą dziesiątkę. Według przygotowanego przez firmę Brand Finance raportu wynika, że ponad połowa marek pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, co daje ogromną przewagę nad konkurencją.
Firmy z Azji depczą im po piętach
Dominanta Stanów Zjednoczonych jest zagrożona przez firmy pochodzące Azji. W pierwszej dziesiątce odnotowano Samsunga (miejsce 5 - 107,3 mld dol.) i dwie firmy z Chin - ICBC ( miejsce 8 - 75,1 mld dol.) oraz Huawei (71,2 mld dol na miejscu 9). Według autora rankingu Chiny wraz ze Stanami Zjednoczonymi przodują w zestawieniu i łącznie obejmują aż 2/3 wszystkich zanotowanych firm.
Oczywiście, nie tylko chiński rynek przoduje w rankingu. Swoją mocną pozycję zaznaczają również Indie. Przedsiębiorstwa pochodzące z tego kraju odnotowują wzrost aż o 42 proc. od początku pandemii COVID-19., co oznacza, że Indie są najprężniej rozwijającą się gospodarką świata.
Najszybciej rozwijające się branże
Ranking "Global 500" wskazał również obszary gospodarki, które rozwijają się najbardziej dynamicznie. Według autorów na wartości zyskuje branża farmaceutyczna, co jest spowodowane rozwojem szczepionek, szczególnie tych przeciw COVID-19.
Autorzy zestawiania również wskazują na debiutanta w zestawieniu, który w tym roku rozwija się najprężniej. Okazuje się nim platforma społecznościowa TikTok, która w ciągu roku zanotowała wzrost o 215 proc.
W zestawieniu brakuje firm z Polski
W zestawieniu przygotowanym przez firmę Brand Finance na próżno szukać firm z Polski. Z kolei w tym roku magazyn "Forbes" opublikował Ranking 100 Największych Polskich Firm Prywatnych 2022.
Na pierwszym miejscu plasuje się spółka Dino z kapitałem 31,1 mld zł, tuż za nim znajduje się InPost (20 mld zł), a podium zamyka Cyfrowy Polsat (18 mld zł).