Centralna ścieżka projekcji inflacji banku centralnego przewiduje inflację CPI za ten rok na poziomie 11,9 proc., a 5,2 proc. za 2024 r. – podano w raporcie NBP. Zakłada się wzrost PKB w tym roku na poziomie 0,6 proc., a w przyszłym na 2,4 proc.
W projekcji przyjęto, że w latach 2024-2025 osłonowe działania rządu w obszarze energetycznym będą stopniowo wygaszane. W przypadku cen gazu wygasną całkowicie w związku ze spadkiem cen tego surowca.
Inflacja. Największe ryzyko NBP widzi na zewnątrz
Jak podkreślił w trakcie prezentacji raportu Witold Grostal, dyrektor Departamentu Analiz i Badań Ekonomicznych NBP, lipcowe projekcje zakładają też utrzymanie stóp procentowych na niezmienionym poziomie.
Największą niewiadomą pozostaje w jego ocenie sytuacja w światowej gospodarce, a czynnikiem niepewności są przede wszystkim ceny surowców czy dalszy rozwój wypadków w Ukrainie.
Tymczasem w piątek sam prezes NBP Adam Glapiński stwierdził, że możliwa jest obniżka stóp już na wrześniowym posiedzeniu RPP.
Odpowiadając na pytania dziennikarzy Grostal przyznał, że prognozowane przez rynek obniżki stóp procentowych podwyższą ścieżkę inflacji.
W zachowaniu NBP i zachodnich banków centralnych widać istotną różnicę. Weźmy Bank Anglii: Projekcja NBP pokazuje inflację ponad celem do końca projekcji, a bank chce obniżać stopy, projekcja Banku Anglii pokazuje inflację poniżej celu w horyzoncie projekcji, a bank podnosi stopy – zauważa na Twitterze Ignacy Morawski, główny ekonomista "Pulsu Biznesu".
Podwyżka płacy minimalnej podniesie dynamikę wzrostu wynagrodzeń o 1 pp.
Podwyżka płacy minimalnej o 20 proc. podbija dynamikę wynagrodzeń nominalnych w gospodarce o ok. 1 pp. – poinformował w poniedziałek wicedyrektor Departamentu Analiz i Badań Ekonomicznych NBP Jacek Kotłowski.
Z kolei podniesienie świadczenia 500 plus do 800 zł, wprowadzenie na stałe czternastej emerytury i bezpiecznego kredytu będą w ocenie NBP pozytywnie oddziaływać na wzrost gospodarczy w latach 2024 r. i 2025 r.
W raporcie stwierdzono, że sytuacja na rynku pracy pozostaje dobra, o czym świadczy niska stopa bezrobocia, wysoki poziom zatrudnienia, oraz dalszy wzrost przeciętnych wynagrodzeń nominalnych.
W II kwartale 2023 r. dynamika PKB była zbliżona do zera. Oczekujemy, że od II połowy roku rozpocznie się ożywienie gospodarcze i wzrost będzie przyspieszał, ale skala oczekiwanego ożywienia w projekcji jest umiarkowana – powiedział Grostal.
– Dezinflacja, która już się zaczęła, będzie kontynuowana, w IV kwartale tego roku inflacja będzie prawdopodobnie (...) w ścieżce centralnej poniżej 8 proc. Oczywiście inflacja bazowa będzie bardziej powolnie zbiegać, obniżać się do celu inflacyjnego, ale większa inercja inflacji bazowej to naturalny proces, bo główne czynniki obniżające inflację teraz to ceny energii i ceny żywności –stwierdził.
Inflacja w Polsce i PKB. Oto lipcowa prognoza NBP
Szczegółowe prognozy, które poznaliśmy już w czwartek w związku z komunikatem po posiedzeniu RPP, zakładają, że roczna dynamika cen znajdzie się z 50-procentowym prawdopodobieństwem:
- w przedziale 11,1 – 12,7 proc. w 2023 r. (wobec 10,2 – 13,5 proc. w projekcji z marca 2023 r.);
- 3,7 – 6,8 proc. w 2024 r. (wobec 3,9 –7,5 proc.);
- 2,1 – 5,1 proc. w 2025 r. (wobec 2,0 – 5,0 proc.).
Z kolei roczne tempo wzrostu PKB według projekcji znajdzie się z 50-procentowym prawdopodobieństwem w przedziale:
- 0,2 – 1,3 proc. w 2023 r. (wobec -0,1 – 1,8 proc. w projekcji z marca 2023 r.);
- 1,4 – 3,3 proc. w 2024 r. (wobec 1,1 – 3,1 proc.);
- 2,1 – 4,4 proc. w 2025 r. (wobec 2,0 – 4,3 proc.).
Według projekcji inflacja w Polsce będzie się obniżać także w kolejnych latach.
Koszty rządowych programów osłonowych w proc. PKB
Tak wyglądają wyliczenia NBP dot. kosztu rządowych programów osłonowych w proc. PKB:
- zmiany podatkowe w ramach Tarczy Antyinflacyjnej: 0,3 proc.;
- rekompensaty dla sprzedawców gazu, węgla, ciepła i energii elektrycznej za sprzedaż po cenach regulowanych dla gospodarstw domowych i jednostek użyteczności publicznej: 1,7 proc.;
- dopłaty do cen energii elektrycznej oraz gazu dla przedsiębiorstw energochłonnych: 0,1 proc.;
- dodatki osłonowe, transfery do gospodarstw domowych, które używają węgla (i innych paliw oraz energii elektrycznej) do ogrzewania, refundacja podatku VAT dot. zakupu gazu przez gospodarstwa domowe: 0,1 proc.;
- wsparcie w obszarze rolnictwa (m.in. dopłaty do cen nawozów dla rolników, wsparcie producentów pszenicy i kukurydzy): 0,2 proc.;
- ograniczenie przychodów niektórych wytwórców energii elektrycznej oraz firm wydobywających gaz ziemny: -0,9 proc.;
- łączny koszt dla sektora finansów publicznych rządowego wsparcia osłonowego: 1,5 proc.