W sierpniu tego roku z przekopu przez Mierzeję Wiślaną skorzystały 342 jednostki - to rekord sztandarowej inwestycji PiS. Przez kanał przepłynęło 291 jednostek rekreacyjnych, trzy rybackie, 26 państwowych i 22 komercyjne. Jak podkreśla portel.pl to o 60 więcej niż w lipcu.
Przypomnijmy, że Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną otwarto 17 września 2022 r. W ciągu pierwszych kilku miesięcy - od 18 września 2022 r. do 22 czerwca 2023 r. skorzystało z niego łącznie 991 jednostek. A to oznacza, że w ostatnich dwóch miesiącach ruch znacząco wzrósł.
Natomiast przez pierwsze 10 dni września przez przekop przepłynęło dodatkowo 112 statków rekreacyjnych, dwa rybackie, siedem państwowych i siedem komercyjnych.
W sumie w 2023 r. (dane do 10 września) przepłynęło 1311 jednostek.
Przekop Mierzei Wiślanej i dostęp do morza
Celem przeprawy przez Mierzeję Wiślaną było przede wszystkim zapewnienie Polsce suwerennego dostępu do Morza Bałtyckiego z Zalewu Wiślanego. Tak przynajmniej tę inwestycję, która łącznie pochłonie ok. 2 mld zł z budżetu państwa, uzasadniali politycy koalicji rządzącej.
Żeby jeszcze zwiększyć ruch, śluza ma być otwarta przez cały rok.
- Możliwe wyłączenia dotyczą warunków pogodowych, np. zalodzenia czy silnego wiatru. Nie otwieramy bram śluzy, gdy wiatr przekracza 15 m/s, a mostów, gdy wiatr jest powyżej 10 m/s – powiedziała dla portel.pl Magdalena Kierzkowska, rzeczniczka prasowa Urzędu Morskiego w Gdyni.
Spór o tor wodny
Między resortami aktywów i infrastruktury a samorządem Elbląga trwa spór co do tego, kto ma pogłębić 800 m toru wodnego na rzece kończącego się bezpośrednio w elbląskim porcie.
Samorząd Elbląga i spółka zarządzająca portem uważają, że sporny odcinek powinny pogłębić Skarb Państwa i inwestor - Urząd Morski w Gdyni. Strona rządowa i Urząd Morski w Gdyni wskazują natomiast, że to zadanie zarządu portu, który obecnie jest spółką komunalną.
Kilka miesięcy temu resorty infrastruktury i aktywów państwowych zwróciły się do samorządu Elbląga z propozycją dokapitalizowania spółki komunalnej zarządzającej portem. Ministerstwa chcą przekazać do 100 mln zł - w zamian za większościowy pakiet udziałów w przedsiębiorstwie - i tym samym dofinansować niezbędne inwestycje rozwojowe w porcie. Rządowa propozycja dokapitalizowania portu w Elblągu kwotą do 100 mln zł jest ciągle aktualna - informował pod koniec sierpnia PAP wiceminister aktywów państwowych Andrzej Śliwka.