"Projekt rewizji KPO już po akceptacji Stałego Komitetu Rady Ministrów" - podał w czwartek na portalu X wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko. I zapowiedział, że we wtorek 28 stycznia projekt rewizji zostanie rozpatrzony przez rząd.
O przesłaniu projektu rewizji do Kancelarii Premiera Szyszko poinformował we wtorek. Jak wówczas tłumaczył, w projekcie zaproponowano m.in. zwiększenie budżetu Funduszu Wsparcia Energetyki o 1 mld zł do łącznej kwoty 70 mld zł. Środki te zostaną zainwestowane m.in. w sieci energetyczne i magazyny energii. Ponadto w projekcie rewizji zawarto rozliczenie przed czasem 10 mierników KPO. "To raporty, analizy i sprawozdania, które zrobiliśmy przed czasem. Dzięki temu część pieniędzy zainwestujemy w Polsce szybciej" - tłumaczył wiceszef MFiPR.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jednym z najważniejszych punktów rewizji jest zastąpienie reformy oskładkowania umów cywilnoprawnych, którą w reformach KPO zapisał jeszcze poprzedni rząd. Zdaniem Szyszki celem jest zastąpienie jej na "kompleksową reformę Państwowej Inspekcji Pracy".
W grudniu 2024 roku rozpoczęto rozmowy z Komisją Europejską na temat zastąpienia konieczności oskładkowania umów jedną z alternatywnych propozycji, w tym wspomnianą reformę Państwowej Inspekcji Pracy.
Szyszko informował w połowie stycznia w Brukseli, że negocjacje z KE w sprawie zmiany reformy powinny zakończyć się w ciągu miesiąca. Wówczas rząd złoży KE formalnie wniosek o dokonanie zmiany w KPO. Ocenił też, że Polska jest "w dobrym miejscu", jeśli chodzi o ochronę pracowników. - To oznacza, że ta reforma wynegocjowana przez poprzedni rząd w polskim KPO nie ma zastosowania - powiedział.
Po co rewizje KPO
Jak informowała w ubiegłym roku Pełczyńska-Nałęcz, w 2025 r. będą miały miejsce dwie techniczne rewizje KPO. Celem obu jest dostosowanie KPO do obecnych, realnych potrzeb. W pierwszej rewizji MFiPR chce zrezygnować z reformy oskładkowania umów cywilnoprawnych. Druga ma rozpocząć się po otrzymaniu przez Polskę płatności z czwartego i piątego wniosku o płatność z KPO.
Ostatnia rewizja polskiego KPO została przyjęta przez Radę UE w połowie lipca 2024 r. Wówczas zmieniono m.in.: obowiązek wprowadzenia podatku od pojazdów spalinowych na system dopłat do zakupu, wynajmu i leasingu samochodów elektrycznych przez osoby fizyczne.
Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) to program, który ma wzmocnić polską gospodarkę. Środki z programu mają pomóc Polsce szybciej osiągnąć wyznaczone wcześniej cele, zrealizować nowe inwestycje, przyśpieszyć wzrost gospodarczy i zwiększyć zatrudnienie. W ramach programu Polska otrzymuje pieniądze w postaci bezzwrotnych dotacji oraz preferencyjnych pożyczek.
Po ostatniej rewizji Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności składa się z 57 inwestycji i 54 reform. Polska otrzyma z KPO 59,8 mld euro (257,1 mld zł), w tym 25,27 mld euro (108,6 mld zł) w postaci dotacji i 34,54 mld euro (148,5 mld zł) w formie preferencyjnych pożyczek. Zgodnie z celami Unii Europejskiej znaczna część budżetu KPO jest przeznaczona na cele klimatyczne (44,96 proc.) oraz transformację cyfrową (21,28 proc.).