Sebastian Mikosz wyjaśnił, że dokument, który nazwano "planem transformacji", pokazuje kierunek, w którym rada nadzorcza chce rozwijać Pocztę Polską, a także konkretne działania do podjęcia w ośmiu obszarach. Zaznaczył, że część rozwiązań spółka już zaczęła wdrażać i będzie kontynuować to w tym roku, a inne mają zostać zrealizowane do 2027 r.
Zapaść Poczty Polskiej. Pokazano liczby
Obszary, które podlegają transformacji, to sprzedaż, logistyka, zasoby ludzkie, IT, organizacja i zarządzanie, nieruchomości, finanse i grupa kapitałowa - wymienił prezes Poczty Polskiej. Szczegóły "Planu Transformacji Poczty Polskiej" mają zostać zaprezentowane przez zarząd podczas konferencji prasowej, która odbędzie się w środę.
Mikosz zdradził, że plan zakłada m.in. zmianę źródeł przychodów spółki. Aby to osiągnąć, niezbędne będą inwestycje głównie w obszar IT. Bez tych inwestycji, transformacja nie będzie możliwa.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
- Priorytetem tego planu w okresie krótkoterminowym jest przeprowadzenie inwestycji w obszarze IT, bez których żaden z tych innych obszarów się nie zmieni. Chcemy na to przeznaczyć około pół miliarda złotych w ciągu trzech lat - powiedział Mikosz.
Wielomilionowa rekompensata dla Poczty Polskiej
Wiceminister aktywów państwowych Jacek Bartmiński poinformował z kolei, że na konto Poczty Polskiej przelano prawie 750 mln zł na pokrycie strat z lat 2021-2022. Dodał, że pieniądze zostały przekazane jednorazowo, nie w transzach. To ustalona z MAP rekompensata z tytułu świadczenia tzw. usługi powszechnej w latach 2021–2022.
Usługa powszechna to wszelkie ustawowe obowiązki nałożone na operatora wyznaczonego, związane np. z utrzymywaniem sieci placówek niezależnie od ich rentowności. Proces związany z otrzymaniem przez Pocztę Polską rekompensaty z tytułu świadczenia tzw. usługi powszechnej trwał od grudnia 2022 r.
Do obowiązków pocztowego operatora wyznaczonego do świadczenia usługi powszechnej zalicza się m.in.: świadczenie usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym, obejmującym przesyłki listowe do 2 kg, paczki na terenie Polski do 10 kg oraz zagranicznych do 20 kg, a także paczki dla ociemniałych.
PKP Cargo ponagla rząd. Chce pilnej wypłaty
Operator jest również zobowiązany do posiadania odpowiednio gęstej sieci placówek pocztowych, świadczenia usługi odbierania i dostarczania listów oraz paczek przez co najmniej pięć dni w tygodniu, zapewnienia dostępu do poczty dla osób niepełnosprawnych, współdziałania ze strukturami państwowymi w sytuacjach kryzysowych, organizowania poczty polowej.
Poczta Polska to spółka Skarbu Państwa, największy operator pocztowy na rynku krajowym. Zatrudnia ok. 62 tys. pracowników, a jej sieć obejmuje 7,6 tys. placówek, filii i agencji pocztowych w całym kraju.