Wartość wyeksportowanych samochodów do Białorusi w ubiegłym roku wyniosła 584 mln euro, czyli 3,5 razy więcej niż w 2021 r. (169 mln euro). W pierwszym kwartale 2023 r. eksport ten przekroczył 200 mln euro.
Według litewskiego Departamentu Celnego w tym roku z Litwy na Białoruś wyjechało już 30 tys. samochodów, w ciągu całego ubiegłego roku z Litwy na Białoruś wyjechało ich 33 tys.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Przez Litwę i Białoruś do Rosji
Portal lrt.lt donosi, że w Rosji jest mnóstwo dealerów samochodowych, którzy tłumaczą, że jedynym sposobem na sprowadzenie pojazdu do Rosji jest Litwa i Białoruś, w tym port w Kłajpedzie. Kanał Telegram zamieszcza informacje o sprzedaży luksusowych samochodów z litewskimi tablicami tranzytowymi.
Dziennikarze ustalili, że sprowadzenie samochodu z Belgii, Danii lub Niemiec przez Litwę i Białoruś zajmuje około trzech tygodni. Usługa ta wynosi od 500 do 2 tys. euro.
Zastępca dyrektora litewskiego Departamentu Ceł Vygantas Paigozinas przyznaje, że sprowadzanie przez Litwę i Białoruś do Rosji samochodów jest "ewidentnym łamaniem obowiązujących sankcji", ale jak podkreśla, "Litwa niewiele może tu zrobić, ponieważ eksport transportu z Litwy na Białoruś nie jest ograniczony".
Możliwość podjęcia pewnych środków prawnych w tym zakresie jest dziś bardzo ograniczona. Pozostaje apelować do sumienia biznesu, moralności, wyrażania stanowiska publicznego – mówi Paigozinas.
W ubiegłym roku Unia Europejska zakazała sprzedaży towarów luksusowych do Rosji, w tym kawioru, cygar, kamieni szlachetnych, wyrobów kryształowych i pojazdów o wartości rynkowej przekraczającej 50 tys. euro.