Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
bach
|
aktualizacja

Rosnące zadłużenie firm logistycznych w Polsce. Ekspert: "to dobije wiele firm"

9
Podziel się:

Zadłużenie polskich firm logistycznych tylko w 2024 roku wzrosło o 15 proc., osiągając prawie 1,5 mld zł. Eksperci przewidują jego dalszy wzrost i ostrzegają przed kłopotami, które dla branży wynikną z wdrażania kolejnych założeń Zielonego Ładu.

Rosnące zadłużenie firm logistycznych w Polsce. Ekspert: "to dobije wiele firm"
Branża logistyki, transportu i spedycji w Polsce z rosnącym zadłużeniem (Adobe Stock, bnorbert3)

Zadłużenie polskich firm logistycznych wzrosło o 15 proc. w 2024 r., osiągając prawie 1,5 mld zł. Według danych z Krajowego Rejestru Długów widać rosnące problemy finansowe w sektorze transportu, spedycji i logistyki. Małe i średnie przedsiębiorstwa mają trudności z utrzymaniem płynności finansowej.

Branża transportowa alarmuje. "To dobije wiele firm"

Marek Szymański z Trans.eu podkreślił, że "jeśli Komisja Europejska nie odpuści z tempem wdrażania Zielonego Ładu, to dobije to wiele firm transportowych, którym już teraz trudno się uporać z konsekwencjami tych zmian". Jak wynika z raportu Trans.eu, długi branży TSL w Polsce rozkładają się na 31 tys. zadłużonych firm.

Dużo zamieszania w Europie spowoduje także wymiana tachografów, bo tylko w Niemczech, Holandii i krajach nordyckich przewoźnicy nie zgłosili żadnych opóźnień. Do połowy sierpnia 2025 r. trzeba wszystkie tachografy wymienić na urządzenia drugiej generacji, co będzie gigantycznym wyzwaniem - zaznaczył Marek Szymański.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Potentat rynku makaronów wskazuje duży problem polskiego rolnictwa. Zenon Daniłowski w Biznes Klasie

Wzrost kosztów i brak kierowców

Jak prognozuje belgijski L'Institut Transport Routier & Logistique Belgique oraz holenderska firma doradcza Panteia, realny wzrost kosztów może wynieść nawet 5 proc., przy czym eksperci z krajów Europy Środkowo-Wschodniej uważają, że koszty mogą wzrosnąć nawet 10 proc.

- Na rynku obserwujemy także oszustwa związane z nieuiszczaniem opłat drogowych, obniżaniem kosztów eksploatacji pojazdów, itp. Dla przykładu można wskazać informacją krążącą w przestrzeni publicznej, że jedynie 30 proc. polskich przewoźników odprowadza uczciwie składki do ZUS - skomentował Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska.

Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU) szacuje, że w ciągu najbliższych pięciu lat odejdzie na emeryturę około pół miliona kierowców. Autorzy raportu dowodzą, że zarówno Komisja Europejska, jak i szefowie resortów transportu w krajach UE nie mają na razie pomysłu, jak odwrócić ten trend.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(9)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
wertyQ
1 tyg. temu
znacie właścicieli firm przewozowych. Jak to jest, że w jednym mieście jeden płaci 15 tys brutto a drugi 5000 brutto i od tego co płaci więcej kierowcy przechodzą do tego co płaci mniej. Mają takie same ciągniki i wykonują taką samą prace w tych samych godzinach.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Donalt Te.
1 tyg. temu
Ale najwazniejsze że czaskoski jest wysoki i nie wolno o nic pytać owsiankowego zbieracza puszkowego bo się zaraz denerwuje
antyPO
6 dni temu
POLACY POBUDKA !!!!!!!
Takiego
1 tyg. temu
I co mam im pomóc?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (9)
kjh
6 dni temu
do polexitu, jak PL bytu, niepodległośc PL wolności
Górnik
6 dni temu
POwyborach nas rozłożą , zawsze koalicja głosowała w EU za wszystkim co zielone nie zważając z czego jest generowany dochód dla RP . Dla zielonego nieładu POświęcą nasz kraj na amen . Narodzie nie daj się stałe rolować!!!!!!!!
antyPO
6 dni temu
POLACY POBUDKA !!!!!!!
Tutu
7 dni temu
I ta ma paść transport kołowy. Taki mają zamiar wydoić ile się da. Aż odbije się to na fabrykach lkw np mercedes itp. I co trzeba będzie z chin elektryczne lkw sprowadzać. Oj sorki to będą dalej niby europejskie ale na baterich z chin a u nas tylko nontownia nic więcej i to ma być rewolucja?
kubiak
1 tyg. temu
Transport piwo i budowlanka to biznesy z czasow sredniowiecza. Jak sie ma b. niskie czolo to robi sie jedno z nich