Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Kamil Rakosza-Napieraj
|
aktualizacja

Rosyjska "flota cieni" nie zwalnia. Alarmujące dane z Kijowa

Podziel się:

Rosyjska "flota cieni", która umożliwia Moskwie unikanie sankcji poprzez eksport surowców, przewozi teraz niemal 70 proc. więcej ropy niż rok wcześniej, co zwiększa ryzyko ekologiczne – informuje "Financial Times", cytując dane Kyiv School of Economics (KSE).

Rosyjska "flota cieni" nie zwalnia. Alarmujące dane z Kijowa
Rosyjska "flota cieni" przetransportowała więcej ropy naftowej niż w zeszłym roku (GETTY, Bloomberg)

Zużyte, starzejące się i nisko ubezpieczone tankowce, których używa Rosja, przewoziły w czerwcu 2023 r. 2,4 mln baryłek ropy dziennie. Jednocześnie w czerwcu 2024 r. wartość ta wzrosła do 4,1 mln baryłek – wskazują analizy KSE.

Sankcje dla firm związanych z "flotą cieni"

Stany Zjednoczone, Kanada, Japonia oraz europejscy sojusznicy coraz bardziej ścigają sankcjami ubezpieczycieli i armatorów, chcąc ograniczyć możliwości Moskwy do finansowania wojny w Ukrainie – przypomina brytyjska gazeta.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Ile zarabia Hotel Arłamów? Michał Kozak w Biznes Klasie

Sankcje także objęły firmy oraz poszczególne statki związane z rosyjską flotą cieni. Zdaniem Benjamina Hilgenstocka, współautora raportu KSE, sankcje nie zostały jednak wystarczająco szeroko wprowadzone wobec tych podmiotów. "Sankcje na tankowce (...) powinny być stosowane 'systematycznie', aby egzekwować wymóg odpowiedniego ubezpieczenia od wycieków ropy" – podkreślił.

Europejskie wody na celowniku

Statki należące do tej floty często kursują po zatłoczonych europejskich wodach, jak Morze Bałtyckie, Cieśniny Duńskie i Cieśnina Gibraltarska, co zwiększa ryzyko katastrof ekologicznych dla UE i sąsiadujących państw.

Raport KSE apeluje o utworzenie na europejskich wodach "stref wolnych od cieni" w celu zminimalizowania tego ryzyka. Jeśli takie strefy nie powstaną ryzyko "poważnej katastrofy środowiskowej" to jedynie kwestia czasu.

Łącząc zaawansowany wiek tankowców, średnio 18 lat, z brakiem odpowiedniego ubezpieczenia, ich niebezpieczeństwo dla środowiska jest ogromne. Dodatkowo, faktyczni właściciele tych statków często pozostają anonimowi dzięki licznym pośrednikom, przez co państwa europejskie mogą ponieść miliardowe koszty związane z usuwaniem skutków wycieków.

Przykładem jest incydent z marca, kiedy to 15-letni tankowiec Andromeda Star zderzył się z innym statkiem blisko Danii. Na szczęście nie doszło do wycieku, ponieważ tankowiec wracał już rozładowany do Rosji.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP