Budowa głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu jest jednym z elementów ujętych w "Programie rozwoju portów morskich do 2023 roku". Jego celem jest utrwalenie pozycji polskich portów w basenie Morza Bałtyckiego i stworzenie z nich kluczowych węzłów globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo-Wschodniej.
"Można już projektować infrastrukturę dostępową wiodącą do Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu od strony lądu i morza. Właśnie wydałem w tej sprawie decyzję lokalizacyjną" – przekazał we wpisie na Platformie X Rudawski
Jesteśmy zdeterminowani, aby budowę terminala zrealizować. Polskie porty morskie systematycznie odnotowują wzrost liczby przeładunków, a terminal kontenerowy sprawi, że liczba ta będzie jeszcze większa. Dzięki tej inwestycji na Pomorze Zachodnie zawijać będą największe kontenerowce na świecie – przekazał wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Docelowo terminal będzie w stanie obsłużyć do 2 mln TEU rocznie, obsługując jednocześnie dwa statki - jeden o długości 400 m i jeden 200-metrowy. Wybrany podmiot ma zrealizować projekt zagospodarowując część Zatoki Pomorskiej i przyległych nieruchomości.
Inwestycja będzie stanowiła infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli cywilną, która może służyć do obsługi ładunków wojskowych. Zgodnie z harmonogram terminal powinien rozpocząć działalność na początku 2028 r.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Rzucając wyzwanie Hamburgowi
W latach 2023-2029 r. zaplanowano inwestycje warte 10,3 mld zł, w tym rozbudowę portu wraz z dodatkowym falochronem i nowy tor podejściowy (tzw. trasa wschodnia).
Jak przekonywał niedawno wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, za 6-7 lat Świnoujście ma rzucić wyzwanie niemieckim portom i stać się konkurencją dla Hamburga, który obecnie jest uważany przez UE za główny port przeładunkowy na Bałtyku.
Rozbudowa polskiego portu niepokoi Niemców
Rozbudowa portu w Świnoujściu budzi emocje w Niemczech - o czym szeroki pisaliśmy w money.pl. Chodzi między innymi o kwestie granic na morzu i zasięg stref rezerwatu oraz obecne drogi wejścia do świnoujskiego portu.