Właściciele nieruchomości leżących na trasie przyszłej linii kolejowej łączącej Warszawę z Łodzią otrzymali możliwość przystąpienia do programu dobrowolnych nabyć gruntów. Podobnie było w przypadku obszaru, na którym ma powstać nowe lotnisko.
"W efekcie część właścicieli, do których została skierowana taka propozycja, zgłosiła chęć sprzedaży nieruchomości na rzecz spółki. Co ważne ci, którzy jeszcze nie odpowiedzieli na zaproszenie, wciąż mogą przystąpić do programu. W CPK trwają przygotowania do nabywania nieruchomości w ramach KPDN. Opracowywane i aktualizowane są operaty szacunkowe. Spółka planuje rozpocząć spotkania z właścicielami tych nieruchomości na przełomie trzeciego i czwartego kwartału 2024 r., a zawieranie aktów notarialnych w ostatnim kwartale" – podkreślono w komunikacie spółki.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Specjalna wycena pod CPK
Wyjaśniono, że zasady nabywania nieruchomości przez spółkę zostały ściśle określone w ustawie o CPK. Właścicielom sprzedającym nieruchomości w trybie dobrowolnym przysługują dodatki do wyceny na poziomie 140 proc. wartości budynku i 120 proc. wartości gruntu. Inną możliwością jest wycena uwzględniająca wartość odtworzeniową nieruchomości bez stopnia zużycia, gdzie spółka płaci na przykład za 100-metrowy dom z lat 60. jak za nowy o takiej samej wielkości. Mieszkańcom przysługuje także sfinansowanie przez CPK przeprowadzki i obsługi prawnej całej procedury.
Linia kolejowa nr 85 na odcinku Warszawa - Łódź to najbardziej zaawansowana inwestycja kolejowa CPK. Ma być ona pierwszym oddanym do użytku fragmentem "Y", czyli linii Kolei Dużych Prędkości, łączącej Warszawę z Łodzią, a następnie - w okolicy Sieradza - rozgałęziająca się w kierunku Poznania i Wrocławia. Pociągi na tej trasie mają osiągać 300-320 km/h.
Cały odcinek o długości 480 km będzie budowany etapami. Obecnie trwają prace nad projektem trasy Warszawa – Łódź, która ma zostać oddana do użytku do 2032 r. i zbiec się w czasie z przeniesieniem ruchu lotniczego na lotnisko w Baranowie. Jak deklaruje CPK, w 2035 r. ma zostać zakończona budowa całej linii, uzupełniona o odcinki Łódź – Wrocław i Sieradz – Poznań.
Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.