Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KKG
|
aktualizacja

"Rynek elektryków szoruje po dnie". Załamanie uderza w Polskę

208
Podziel się:

Przez głęboki spadek sprzedaży samochodów elektrycznych w Europie Polska traci swoją specjalizację eksportową. Eksport baterii zmalał w 2024 r. o ponad połowę - czytamy w "Rzeczpospolitej".

"Rynek elektryków szoruje po dnie". Załamanie uderza w Polskę
europejski rynek samochodów elektrycznych "szoruje po dnie" (getty images, 2024 VCG)

Dziennik podkreśla, że "europejski rynek samochodów elektrycznych szoruje po dnie". W sierpniu ich udział w sprzedaży nowych samochodów osobowych stopniał do 14,4 proc. z 21 proc. w tym samym czasie przed rokiem - podaje "Rz" powołując się na dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA.

"Rz" zwraca uwagę, że sierpień okazał się czwartym z rzędu miesiącem spadku, co mocno kontrastuje z rosnącym z miesiąca na miesiąc popytem na elektryki w ub. roku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Nowa Škoda Kodiaq PHEV na trasie do Wisły

Największe spadki objęły te rynki, które dla sprzedaży aut z bateryjnym napędem są najważniejsze. W Niemczech sprzedaż spadła o prawie 69 proc., we Włoszech o 40 proc., we Francji zaś o jedną trzecią. W dość mocno już zelektryfikowanej Szwecji popyt zmalał o 30 proc., w Hiszpanii stopniał o jedną czwartą - wylicza gazeta.

Spadek popytu na samochody bateryjne widoczny jest także w Polsce. Według danych ACEA w sierpniu liczba ich rejestracji zmalała r./r. o jedna czwartą, choć sprzedaż liczona od stycznia pokazuje 1-procentowy wzrost - podała "Rz". Dla całej UE spadek sprzedaży elektryków wyniósł prawie 44 proc. i był przeszło dwukrotnie większy od spadku całego rynku nowych samochodów osobowych.

Volkswagen szykuje się do zamknięcia zakładów

To sprawia, że koncerny motoryzacyjne ograniczają produkcję. Pierwszy bardzo drastyczny krok zapowiedział Volkswagen, który ma zamiar zamknąć dwa zakłady - zwraca uwagę "Rz".

Cięcia w zamówieniach kładą na łopatki działających w Polsce producentów akumulatorów litowo-jonowych i komponentów do nich. Jak podał w czwartek Polski Instytut Ekonomiczny (PIE), w pierwszych siedmiu miesiącach 2024 r. eksport baterii wart 3,2 mld euro zmalał w porównaniu z okresem styczeń–lipiec 2023 r. o przeszło 58 proc. - czytamy w tekście "Rzeczpospolitej".

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(208)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
undefined und...
2 miesiące temu
Unia Europejska doprpwadziła przemysł samocgodowy do ruiny. Brawo.
Jarek
2 miesiące temu
Niech zmniejszą ceny, a nie gówniana Dacia Spring 100 tysięcy złotych z małym zasięgiem.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Real###
2 miesiące temu
Co dzisiaj by było przy powodzi jak brakowało prądu jakie samochody elektryczne dałyby radę. Dobrze , że ludzie mają jeszcze spalinowce i skutecznie mogli się ewakuować.
lel
2 miesiące temu
To było do przewidzenia, nikt nie wyda kupe kasy na samochód działający do 4 Lat
Miki
2 miesiące temu
Kupiłem elektryka 2 lata temu oczywiście było mnie stać bo do tanich nie należy. Po roku sprzedałem, zimą przeszło 10 razy mnie ściągali bo baterie tak szybko się rozładowują. Nikomu nie polecam szkoda kasy, czasu i nerwów.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (208)
olo
2 miesiące temu
Tylko wodor to przyszlosc
Wiesiu
2 miesiące temu
Przecież był konsensus ekspertów, że samochody elektryczne będą się świetnie sprzedawać...a oni się znają tak jak na globalnym ociepleniu
Sieszne
2 miesiące temu
A wiecie czemu sie tak stalo, otóż wszyscy produceci mysleli ze to bedzie jak z telewizorem,lodowka,odkurzaczem kupisz podlaczysz sobie do gniazdka i bedziesz jezdzil, a tak wcale nie jest, nie pomysleli o infrastrukturze ze jej nie ma. A sami nie chcieli jej twozyc bo to potworne pieniadze, chcieli to zrzucic przez lobby dyrektywa na panstwa zeby to one stawialy ta infrastrukture, a tu klops.
Juri
2 miesiące temu
Ja sobie śmigam 10 rok dieselkiem bez awarii pozdrawiam
Add
2 miesiące temu
Trzeba nie potrafić logicznie myśleć żeby kupić samochód elektryczny
...
Następna strona