"Minister finansów wyemitował obligacje skarbowe przeznaczone na podwyższenie kapitału zakładowego Centralnego Portu Komunikacyjnego Sp. z o.o. Wyemitowane obligacje o łącznej wartości nominalnej 3.500 mln złotych zostały przekazane 16 grudnia 2024 roku" - poinformował resort w poniedziałkowym komunikacie.
To realizacja decyzji premiera Donalda Tuska, który ogłosił 26 listopada br. decyzję o przekazaniu 3,5 mld zł na projekt CPK w formie papierów skarbowych. Pieniądze mają dofinansować prace projektowe dla:
- terminala,
- dworca kolejowego i węzła przesiadkowego,
- sieci przyłączy,
- prace przygotowawcze dla budowy lotniska.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Pieniądze na budowę CPK. Ile potrzeba na nowe lotnisko?
Środki finansowe z programu wieloletniego CPK etap I na lata 2021-2023 zostały wstrzymane przez poprzedni rząd w czwartym kwartale 2023 r. W ubiegłym roku spółka miała być dokapitalizowana 7 mld zł, ale otrzymała 3,7 md zł.
CPK to spółka Skarbu Państwa, powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej. Nadzór właścicielski nad nią sprawuje Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. to 131,7 mld zł.