Prezes spółki CPK pytany, ile do tej pory kosztowało CPK, odparł, że wszystkie wydatki jeszcze na etapie audytów wyniosły około 2,7 mld zł - tyle wydano na program CPK od 2018 do końca 2023 r.
Czernicki wyjaśnił, że w pierwszej połowie 2024 r., ze względu na trwające audyty, spółka nie podejmowała decyzji, które miałyby konsekwencje finansowe.
"Kwoty liczone w miliardach zł"
- W tym czasie jednak przygotowywaliśmy się do inwestycji, realizowaliśmy rozpoczęte prace i analizowaliśmy zakres i jakość dotąd przeprowadzonych działań. Od połowy roku, kiedy już było jasne, że projekt po optymalizacji będzie realizowany, podjęliśmy kolejne decyzje - np. w sprawie kupna nieruchomości. Tu wydatki są już liczone w setkach milionów złotych - powiedział. Dotychczas nowe władze spółki podpisały umowy - m.in. na prace przygotowawcze i projektowe o wartości ok. 650 mln zł.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dopytywany, ile spółka CPK będzie potrzebowała pieniędzy w 2025 roku, szef CPK przyznał, że "to już będą kwoty liczone w miliardach" złotych. - Niebawem rozstrzygniemy postępowanie na tunel KDP w Łodzi, będziemy finalizować wykup gruntów pod lotnisko i linię KDP. Przygotowujemy się również do ogłoszenia przetargów na realizacją prac budowlanych - powiedział.
Prezes CPK potwierdził, że projektem zainteresowani są także zagraniczni inwestorzy. Wyjaśnił, że finansowanie przedsięwzięcia związanego z budową centralnego lotniska i linii kolejowych bazuje na obligacjach skarbowych.
Nie zostało jeszcze przesądzone, w jakim zakresie będziemy potrzebowali finansowania zewnętrznego. Trwają analizy, których efekty niebawem poznamy. Zależy nam na tym, aby lotnisko było zarządzane i w sensie właścicielskim, i w sensie menadżerskim przez Polaków - powiedział Czernicki.
Założenie jest takie, aby to głównie polskie podmioty skorzystały na budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. - Na naszym rynku największe doświadczenie w zarządzaniu lotniskami mają Polskie Porty Lotnicze (PPL), które są częścią grupy CPK. PPL ma szansę zapewnić kapitał niezbędny do budowy nowego lotniska. Warto maksymalnie wykorzystać potencjał tej spółki - uważa Czernicki.
Zapowiedział jednocześnie, że w najbliższych tygodniach zapadnie decyzja, jaki będzie udział PPL-u w nowopowstającym lotnisku; dopiero potem będzie można określić, czy i jaki będzie zakres zaangażowania w projekt CPK innych inwestorów.
- Jeżeli przewidywany udział inwestora zewnętrznego będzie stosunkowo niewielki, to będziemy szukać partnera w otwartym postępowaniu. Nie wykluczam zaangażowania w projekt podmiotu zagranicznego, ponieważ zainteresowanie inwestycją jest bardzo duże. Zarówno banki, jak też inwestorzy branżowi dysponują sporymi kapitałami i są gotowi do zainwestowania w nasz projekt - powiedział.
Jak mówił, inwestor zewnętrzny będzie inwestorem mniejszościowym. - Przy zaangażowaniu PPL w projekt CPK zakładam, że ewentualny inwestor zewnętrzny będzie raczej miał funkcję inwestora biernego, być może jego zaangażowanie będzie też obejmować komponent know-how, ale dzisiaj nie chcę o tym przesądzać - dodał prezes CPK.
Jego zdaniem inwestorów zagranicznych może zachęcić m.in. konsensus polityczny odnośnie realizacji projektu. - To radykalnie zmienia podejście wszystkich instytucji finansowych, które wcześniej, kiedy rozmowy z potencjalnymi inwestorami były prowadzone przez poprzedni zarząd, mogły mieć wątpliwość, czy ten projekt będzie realizowany, ponieważ był obarczony ryzykiem - wskazał.
3,5 mld zł na CPK. Tusk zdecydował
Premier Donald Tusk ogłosił 26 listopada br. decyzję o przekazaniu 3,5 mld zł na projekt CPK w formie papierów skarbowych. Pieniądze mają dofinansować prace projektowe dla terminala, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego oraz sieci przyłączy i prace przygotowawcze dla budowy lotniska. Środki finansowe z programu wieloletniego CPK etap I na lata 2021-2023 zostały wstrzymane przez poprzedni rząd w czwartym kwartale 2023 r. W ubiegłym roku spółka miała być dokapitalizowana 7 mld zł, ale otrzymała 3,7 md zł.
CPK to spółka Skarbu Państwa, powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej. Nadzór właścicielski nad nią sprawuje Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. to 131,7 mld zł.