Jak zaznaczono w komunikacie KPRM cytowanym przez PAP, ustawa z dnia 16 czerwca 2023 r. wprowadziła obowiązek e-fakturowania w KSeF od 1 lipca 2024 r. Jednakże, w związku ze stwierdzonymi problemami w zakresie wydajności systemu, uniemożliwiającymi wprowadzenie obowiązku KSeF w pierwotnie zakładanym terminie, konieczne okazało się przesunięcie daty jego wdrożenia. Nowy termin przypada na rok 2025 i 2026 (w zależności od rodzaju podmiotu).
W celu dokładnego zdiagnozowania błędów systemowych, jak poinformowano, przeprowadzono zewnętrzny audyt informatyczny. Finalna ocena techniczna wdrażanego rozwiązania, przedstawiona na podstawie zakończonego audytu, potwierdziła niezbędność przesunięcia terminu wprowadzenia obligatoryjnego KSeF. Proponowana nowa data to 1 lutego 2026 r.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Odroczenie KSeF wymaga nowej ustawy
Aby zapewnić przesunięcie terminu wejścia w życie obowiązkowego KSeF, jak czytamy w wykazie prac legislacyjnych, konieczne jest opracowanie projektu ustawy i pilne przeprowadzenie procesu legislacyjnego. Należy to zrobić w taki sposób, aby zagwarantować jej ogłoszenie przed 1 lipca 2024 r., czyli przed pierwotnie planowanym wejściem w życie ustawy z dnia 16 czerwca 2023 r. wdrażającej obowiązkowy KSeF. Nie wiadomo jednak, jak do przepisów odniesie się prezydent. Andrzej Duda może bowiem odesłać ustawę do Trybunału Konstytucyjnego lub zawetować. Może to oznaczać, że ustawa przyjęta przez rząd PiS wejdzie w życie.
Oprócz odroczenia głównego terminu wejścia w życie KSeF, niezbędne jest również zaproponowanie odpowiednich zmian terminów wobec zawartych we wspomnianej ustawie dodatkowych odroczeń dla niektórych obowiązków związanych z wdrożeniem KSeF. Wskazanie nowych dat dla tych rozwiązań jest konieczne, ponieważ w ustawie odnoszą się one bezpośrednio do przesuwanej daty wejścia w życie KSeF, czyli 1 lipca 2024 r.
Konsultacje z przedsiębiorcami
Minister finansów, jak poinformowano, przeprowadził szerokie konsultacje z przedsiębiorcami. W spotkaniach, które odbyły się od 16 lutego do 1 marca, uczestniczyło łącznie około 10 tys. osób, zarówno stacjonarnie w siedzibie Ministerstwa Finansów, jak i w formie on-line. Podczas tych konsultacji zebrano liczne informacje i opinie na temat planowanego systemu.
Przedsiębiorcy zgłosili szereg postulatów dotyczących potrzeby uproszczenia otoczenia prawnego związanego z wdrożeniem i funkcjonowaniem obowiązkowego KSeF. W odpowiedzi na te głosy oraz w związku z koniecznością poinformowania o przesunięciu terminu obowiązkowego KSeF, przygotowano projekt zawierający propozycję stosownych rozwiązań prawnych. Projekt ten poddano konsultacjom podatkowym (prekonsultacjom) w okresie od 3 do 19 kwietnia br.
Uproszczenia otoczenia prawnego będą przedmiotem odrębnego projektu aktu prawnego i zostaną poddane osobnym konsultacjom.