Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MAB
|

Rząd szykuje nowy przekop. "Nie będziemy zależni od niemieckiego sąsiada"

909
Podziel się:

W Świnoujściu ma powstać port kontenerowy i nowe podejście do portu. Rząd przekonuje, że dzięki tym inwestycjom w ciągu 6-7 lat Świnoujście stanie się poważną konkurencją dla Hamburga. Mają wpływać do niego największe morskie kontenerowce.

Rząd szykuje nowy przekop. "Nie będziemy zależni od niemieckiego sąsiada"
Marek Gróbarczyk, Mateusz Morawiecki, Jarosław Kaczyński i Mariusz Błaszczak (Agencja Wyborcza.pl)

Rząd planuje budowę toru żeglugowego do Terminala Kontenerowego w Świnoujściu. Kanałem długim na 65 km i głębokim na 17 m mają pływać duże jednostki transoceaniczne. Inwestycja ma zostać ukończona do 2029 r. Koszt? W latach 2023-2029 r. ma sięgnąć 10,3 mld zł.

Port i nowe podejście mają zrobić ze Świnoujścia drugi Hamburg

Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk przekazał, że rząd przyjął właśnie program dotyczący budowy toru.

Nowy tor wodny będzie przebiegał wyłącznie po polskich wodach, co powoduje, że nie będziemy zależni od niemieckiego sąsiada - napisał na Twitterze wiceminister Gróbarczyk.

Świnoujście ma być hubem przeładunkowym dla Bałtyku

W tym momencie porty Szczecin-Świnoujście nie obsługują dużych jednostek transoceanicznych. Jest to tzw. port feederowy, mniejszy port, który współpracuje z większymi, do których docierają statki oceaniczne w bezpośrednich relacjach międzykontynentalnych.

Pod koniec pierwszej dekady XXI w. jedna z komisji Parlamentu Europejskiego na podstawie specjalnego badania stwierdziła, że do obsługi Morza Bałtyckiego portem wyznaczonym jest Hamburg, co powoduje, że towary, które tam docierają, kontenery są przeładowywane na mniejsze jednostki, które dalej płyną np. do polskich portów. Tak samo to wygląda w drugą stronę. Zostało to zapisane wprost, że oceaniczne serwisy mają kończyć się w Hamburgu, a pozostałe porty na Bałtyku będą feederami Hamburga. Inwestycje, jakie prowadzimy w polskich portach i program, który przyjmiemy dla Świnoujścia ma to zmienić, a Świnoujście ma się stać hubem przeładunkowym dla Bałtyku - mówił w kwietniu Marek Gróbarczyk.

Po rozbudowie portu w Świnoujściu, a także nowego głębokowodnego podejścia ma się to zmienić i to właśnie ten port we współpracy ze Szczecinem ma być dużą bazą, do której dotrą największe morskie kontenerowce.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
inwestycje
gospodarka polska
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(909)
WYRÓŻNIONE
Ślązak JON
2 lata temu
A co z kanałem ze stoczni okrętów podwodnych w Radomiu do portu w Zakopanem? Już nieaktualne?
Ann D.
2 lata temu
Projekt firmuje Gróbarczyk i Sasin, a więc sukces już jest pewny!
obser
2 lata temu
najpierw na jesieni wykop
NAJNOWSZE KOMENTARZE (909)
int
7 miesięcy temu
Rejon Szczecina ma być drugim Trójmiastem i tak trzymać.
Adam
rok temu
Mówisz Jerzy, że "Ważne by gospodarka rosła a ludzie się bogacili." Masz w 100% rację , ale tylko w przypadku ludzi , którym zależy na dobru Polski to z ekonomią nie mają problemów. Niestety są w Polsce tacy co grają do innej bramki, są sprzedawczykami za kasę lub stołki. Takim będzie zależało na braku rozwoju i obojętnie jakie hasła proeuropejskie by rzucali nie będą tego robić. Nie biorą wogóle pod uwagę, że proeuropejskość można pogodzić z rozwojem Polski. Trzeba tylko chcieć.
Jerzy
rok temu
Świat od dawna jest tak urządzony, że liczy się siła danego kraju. Siłę kraju określa jego gospodarka i to potwierdza historia w 100%. Japonia nie podbiłaby połowy krajów azjatyckich w latach 30-tych gdyby miala lichą gospodarkę, podobnie III Rzesza..... USA są dziś najpotężniejszą gospodarką świata i decydują w wielu sprawach na całym świecie. I wszyscy się z tym muszą liczyć. Niemcy po II Wojnie stały się pierwszą gospodarką Europy i to oni decydują o wielu europejskich sprawach a nie Macedonia Północna, która gospodarki nie ma. Zatem dla każdego kraju najlepszym jest rząd, który rozwija gospodarkę nawet kosztem odkładania demokracji "na pozniej" tak jak chociażby Chiny. Ważne by gospodarka rosła a ludzie się bogacili.
fakt
rok temu
CIEKAWE ILE PLACI TUSK , ZA TEKSTY SZKALUJĄCE POLSKIE INWESTYCJE? CZY DALEJ 5 ZŁ, CZY 5 OJRO.
marek~
rok temu
tych wszystkich PoTuskow za mantel i do berlina jak im sie nie podoba w Polsce
...
Następna strona