Polskie Linie Lotnicze LOT w 2024 r. przewiozły 10,7 mln pasażerów, czyli najwięcej w dotychczasowej historii. To o około 600 tys. podróżnych więcej niż w 2023 r., kiedy przewoźnik pochwalił się ponad 1 mld zł zysku netto, mówiąc o "dobrze wykorzystanych szansach". Wynik za 2024 r. wyniósł 688,5 mln zł przy przychodach wynoszących 9 mld 925,5 mln zł. Wynik na działalności operacyjnej sięgnął 805,7 mln zł.
LOT jest większy i stabilny finansowo. To podstawy przyjętej strategii, które konsekwentnie realizujemy - mówi Michał Fijoł, prezes LOT-u, cytowany w komunikacie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Bardzo dobre wyniki pozwoliły odbudować kapitał własny do rekordowych poziomów (+1,142 mld zł na koniec 2024 r. względem poziomu -734,2 mln zł na koniec 2021 r.), czy +508,0 mln zł na koniec 2019" - poinformował narodowy przewoźnik w komunikacie.
Marża na działalności operacyjnej LOT-u wyniosła 8,1 proc. To powyżej globalnej średniej dla branży, która według Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych IATA - wyniosła 6,4 proc.
Nowe połączenia i nowe samoloty LOT-u w 2024 r.
W 2024 r. narodowy przewoźnik otworzył osiem nowych kierunków, łącząc Warszawę z Taszkentem, Oradeą, Rijadem, Lyonem, Atenami, Larnaką, Teneryfą oraz Innsbruckiem. Wykonano 107 tys. 926 rejsów, podczas których samoloty z żurawiem na ogonie pokonały 148 mln km i spędziły w powietrzu 249 tys. godzin.
Przewoźnik wylicza, że w siatce połączeń krajowych największą popularnością cieszyły się rejsy do Krakowa, Wrocławia i Gdańska. W grupie połączeń krótkodystansowych były to Londyn, Wilno i Bukareszt. W siatce połączeń transkontynentalnych najwięcej pasażerów podróżowało do Nowego Jorku, Toronto i Chicago.
LOT rozwijał nie tylko ofertę połączeń regularnych, ale i czarterowych. Z rejsów realizowanych dla biur podróży, zarówno z Warszawy, jak i lotnisk regionalnych, skorzystało 1,3 mln pasażerów (o 18,5 proc. więcej niż rok wcześniej). Liczba takich operacji wyniosła 7,3 tys. w porównaniu z 6,3 tys. w 2023 r.
Polskie Linie Lotnicze LOT pozyskały w 2024 r. 11 nowych samolotów, dzięki czemu ich flota liczyła na koniec roku 86 maszyn.
Wspomnienie po miliardzie złotych zysku z 2023 r.
O tym, że miliard złotych zysku nie zostanie powtórzony w 2024 r., mówiła - choć nie wprost - w wywiadzie dla money.pl Dorota Dmuchowska, członek zarządu ds. operacyjnych. Podkreśliła, że LOT w 2024 r. mierzył się z wieloma wyzwaniami.
- Ubiegły rok był wyjątkowy nie tylko dla nas, ale dla całej branży - wynik finansowy był tego odzwierciedleniem. W tym roku mimo tych wszystkich turbulencji, opóźnień w dostawie samolotów, które wpłynęły na niższą pracę przewozową itd., nasze finanse wyglądają naprawdę dobrze i stabilnie. I tegoroczny wynik będzie tego potwierdzeniem - stwierdziła pod koniec grudnia.
Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl