Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Agata Kalińska
|
aktualizacja

Samochody na wodór. Orlen przymierza się do budowy pierwszych stacji

5
Podziel się:

Orlen planuje budowę w Polsce pierwszych stacji tankowania wodorem. - Ilość paliw do produkowanych z ropy będzie spadała, a wodór stosowany głównie w transporcie jest według mnie ich naturalnym następcą. Jako Orlen podchodzimy do tego niezwykle poważnie - uważa Józef Węgrecki, członek zarządu ds. operacyjnych PKN Orlen.

Koncern rozmawia na temat stacji tankowania wodorem z Katowicami
Koncern rozmawia na temat stacji tankowania wodorem z Katowicami (Materiały prasowe)

- Należy mieć świadomość, że w sytuacji, gdy w Polsce 80 proc. energii wytwarza się z węgla, eksploatacja samochodu elektrycznego to przeniesienie emisji CO2 z rury wydechowej na komin elektrowni - mówi Węgrecki cytowany przez cire.pl. - Jedynie przejście na produkcję energii w OZE powala tego uniknąć. Z tego powodu, docelowo Orlen planuje produkcję wodoru w elektrolizerach z energii elektrycznej pochodzącej z OZE. Aktualnie spółka przygotowuje się do budowy pierwszego elektrolizera - dodał.

Orlen jest największym producentem wodoru w Polsce. Jest to jednak wodór przemysłowy, ze względu na koszty produkowany z gazu, traktowany przez niektóre państwa jako "szary" - obciążony śladem CO2. By nadawał się do zastosowania w transporcie, trzeba go oczyścić.

Zobacz także: Zobacz też: PKN Orlen rozgląda się za nowymi stacjami poza Polską. "Ciągle monitorujemy rynek"

Koncern już ma już dwie takie stacje do tankowania wodorem w Niemczech, jest też po przetargu dotyczących budowy trzech w Czechach.

- Osobiście jestem bardziej przekonany do samochodów napędzanych wodorem, bo pamiętajmy że są to również samochody elektryczne, w których źródłem energii zamiast akumulatora jest ogniwo wodorowe. Od klasycznego samochodu elektrycznego różnią się przede wszystkim zasięgiem. Samochody zasilane wodorem produkowane przez Toyotę mają zasięg 500 - 700 km. Jeżeli chodzi o autobusy dalekobieżne i samochody ciężarowe, ze względu na zasięg, klasyczny napęd elektryczny praktycznie nie może być zastosowany - powiedział Józef Węgrecki.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(5)
WYRÓŻNIONE
super
5 lata temu
super, czekam na pierwsze 1000 stacji. powodzenia!
mattii
5 lata temu
Czy z wodoru ,czy z baterii,i tak cwaniaczki z rządu będą nas doić.Przecież muszą się jakoś nażreć.
dada
5 lata temu
i to ma sens , zwłaszcza jesli wodór jest wytwarzany z OZE
NAJNOWSZE KOMENTARZE (5)
Elektriko.
5 lata temu
Jak wyleci w powietrze parę stacji tankowania wodorem, to rozumek wróci. W Norwegii jedna wybuchła do tej pory wszystkie są pozamykane.
mattii
5 lata temu
Czy z wodoru ,czy z baterii,i tak cwaniaczki z rządu będą nas doić.Przecież muszą się jakoś nażreć.
dada
5 lata temu
i to ma sens , zwłaszcza jesli wodór jest wytwarzany z OZE
mis
5 lata temu
a ja nie czekam. Znowu stacje obecnie benzynowe by miały rację bytu wraz z podatkami i akcyzami do paliwa. Przyszłość to elektryki i akumulatory jako magazyny energii
super
5 lata temu
super, czekam na pierwsze 1000 stacji. powodzenia!