Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|
aktualizacja

Sankcje zabijają przemysł motoryzacyjny w Rosji. Oto skąd Rosjanie biorą "nowe" auta

Podziel się:

W wyniku sankcji nałożonych na Rosję po rozpoczęciu inwazji na Ukrainę, lokalny przemysł motoryzacyjny drastycznie ucierpiał. Międzynarodowe koncerny odwracają się od rosyjskiego rynku, a część ich zakładów znacjonalizowano za symbolicznego rubla. Jakość i wyposażenie produkowanych tam aut spadła, a co za tym idzie - sprzedaż. Agencja Reutera podała, że Rosjanie zwrócili się ku używanym pojazdom z importu. Miażdżąca ich większość pochodzi z Japonii.

Sankcje zabijają przemysł motoryzacyjny w Rosji. Oto skąd Rosjanie biorą "nowe" auta
Po wybuchu wojny w Ukrainie import nowych samochodów do Rosji drastycznie spadła. Coraz więcej sprowadzanych jest za to aut używanych, zdjęcie ilustracyjne (East News, Andrew Matthews)

Wojna w Ukrainie sprawiła, że międzynarodowe koncerny motoryzacyjne - zwłaszcza z szeroko rozumianego Zachodu - odwróciły się od rosyjskiego rynku. Część bezpośrednio w odpowiedzi na inwazji, a część ze względu na niedobór technologii i części, których brakuje w wyniku sankcji.

W efekcie zakłady są za symboliczną opłatę nacjonalizowane. Tak się stało przykładowo z moskiewskimi fabrykami Renault, w których na bazie francuskich projektów powstają auta z łatką Łady. Z tą różnicą, że o wiele bardziej ogołocone technologicznie niż zachodnie oryginały.

Agencja Reutera podała, że po 24 lutego (początek wojny w Ukrainie) spadła sprzedaż nowych samochodów produkowanych w Rosji. Za to wraz z wycofaniem się zachodnich koncernów z rynku oraz umocnieniem rubla wzrósł popyt na używane auta z Azji. Mimo tego, że przez problemy logistyczne ich ceny wzrosły. Rosyjski bank centralny podał, że we wrześniu były o 10 proc. wyższe niż na początku roku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Fuzja Orlenu z PGNiG. "Popyt na paliwa spadnie o 40 proc. Koncerny paliwowe muszą budować strategię na nowo"

Efekt wojny w Ukrainie. Używane auta z Japonii zalewają rosyjski rynek

Reuters podaje, że import nowych samochodów do Rosji był w sierpniu 2022 r. (10 257 sztuk) znacznie poniżej poziomu z lutego. Za to, jak wynika z danych rosyjskiej agencji Autostat, import używanych aut wzrósł dwukrotnie z 11 055 sztuk do 23 117.

Zdecydowana większość (76 proc.) używanych samochodów została w sierpniu do Rosji sprowadzona z Japonii, a Białoruś zajęła drugie miejsce z udziałem 5,3 proc. Natomiast nowe auta głównie, bo w 70 proc., pochodziły z Chin - podał Reuters, opierając się na raporcie Autostatu.

Co ciekawe, indywidualni nabywcy zaimportowali ponad 100 000 samochodów przez port we Władywostoku w okresie od stycznia do końca sierpnia 2022 r. To wzrost o 50 proc. rok do roku. Również dawni dealerzy nowych aut przestawiają się na sprzedaż i leasing używanych maszyn.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Reuters