Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KKG
|
aktualizacja

Sebastian Kulczyk zdecydował ws. autostrad. Wielki sukces miliardera

308
Podziel się:

Sebastianowi Kulczykowi udało się sprzedać udziały w autostradowych spółkach. Przejął je francuski fundusz inwestycyjny Meridiam - informuje "Rzeczpospolita". Szacuje się, że wartość całej transakcji sięga 3 mld zł. Kulczyk Investments rozpoczął proces sprzedaży tuż przed wybuchem wojny w Ukrainie.

Sebastian Kulczyk zdecydował ws. autostrad. Wielki sukces miliardera
Sebastian Kulczyk sprzedał udziały w autostradowych spółkach Francuzom (Agencja Wyborcza.pl, East News, Łukasz Cynalewski, Marek Zakrzewski)

Po ponad 30 latach Sebastian Kulczyk zdecydował się na sprzedaż autostradowej grupy. W ostatnich dniach transakcja została dopięta. KI One Kulczyka miała 23,8 proc. udziałów w spółce Autostrada Wielkopolska (AWSA) i 40 proc. udziałów w spółce Autostrada Wielkopolska II (AWSA II.)

Sprzedane zostały również Autostrada Eksploatacja (AESA), odpowiedzialna za utrzymanie koncesyjnych odcinków autostrady A2, oraz budowlana spółka A2 Route. Nabywcą aktywów jest francuski fundusz inwestycyjny Meridiam - informuje "Rzeczpospolita".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Nino o biznesie: Sebastian Kulczyk: porażki są potrzebne

Szacuje się, że wartość całej transakcji wyniosła około 3 mld zł. Meridiam w Polsce pojawił się w 2008 r. wraz z planami budowy A2 na turniej piłkarski Euro 2012. Z czasem pozyskał też udziały m.in. w Niemczech (autostrada A5), Słowacji (autostrada R1), we Francji (welodrom w Saint-Quentin-en-Yvelines) czy w Stanach Zjednoczonych (port Miami Tunnel i autostrada North Tarrant Express Highway).

Jak czytamy w dzienniku, sprzedaż pakietów koncesyjnych spółek AWSA, AWSA II oraz AESA i A2 Route jest częścią długofalowej strategii inwestycyjnej firmy Kulczyk Investments. To zakończenie 30-letniego procesu budowy wartości tych aktywów i początek kolejnego etapu międzynarodowej strategii Grupy.

Eksperci, z którymi rozmawiała "Rzeczpospolita", oceniają, że przeprowadzenie tak dużej i skomplikowanej transakcji w czasie, gdy rynek infrastrukturalny i finansowy w Polsce odczuwa skutki wojny na Ukrainie i inflacji, jest sukcesem Kulczyka. Bo to dowód na to, że biznesmen potrafi dostosować swój portfel do nowych trendów gospodarczych.

Meridiam to francuski fundusz specjalizujący się w inwestycjach infrastrukturalnych. Obecnie zarządza aktywami wartymi 18 mld dolarów, a od momentu powstania zainwestował w ponad sto projektów transportowych, budowlanych i związanych z usługami publicznymi.

Fundusz powstał w 2005 r., swoją siedzibę ma w Paryżu. Dziś obecny jest w Europie, Ameryce Północnej i Afryce. Ma biura w jedenastu krajach, w tym m.in. w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, TurcjiAustrii.

Drogowy biznes Kulczyka

Autostrada Wielkopolska (AWSA) została utworzona w listopadzie 1992 roku. Była odpowiedzialna za budowę i eksploatację 146-kilometrowego fragmentu autostrady A2 między Nowym Tomyślem a Koninem. Budowa tego odcinka kosztowała 875 mln euro i została sfinansowana wyłącznie z pieniędzy prywatnych oraz kredytów, bez udziału pieniędzy z budżetu państwa.

Z kolei Autostrada Wielkopolska II (AWSA II), powołana do życia w lutym 2009 roku, była odpowiedzialna za budowę i eksploatację autostrady A2 między Świeckiem a Nowym Tomyślem. Została oddana do użytku pod koniec 2011 roku. Całkowity koszt realizacji tego projektu wyniósł ponad 1,5 mld euro.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(308)
WYRÓŻNIONE
Misio
rok temu
Sukces ...? Byłem właścicielem ziemi którą wykupiono siłą ode mnie. Cena metra 2 w tamtym czasie wynosiła 35 pln, a ja dostałem 8,5. Wielu ludzi poszło di sądu i po 2 latach procesów dostali 12 pln. Tak wygląda wielki biznes w Polsce. Okrada się ludzi z ich własności przy pomocy ustaw przepychanych przez kolesi.
Wielkopolanin
rok temu
A dlaczego Państwo nie kupiło tej autostrady byłaby darmowa jak inne....
persona
rok temu
Po to Polacy walczyli i ginęli o Polską ziemię żeby teraz sprzedawać ją Francuzom ? Autostrada czy nawet zwykła droga to nie namiot że można zwinąć i przenieść ! Ten kawałem ziemi już nie jest Polski ! I tak po kroku, po kawałku Polacy jak cyganie zostaną narodem bez ziemi !
NAJNOWSZE KOMENTARZE (308)
Fan Rydzykla
rok temu
Wcale się nie dziwię, interesy w Polsce to przepis na utratę pieniędzy. Przyjdzie kolejny PIS i pozamiatane. Przypominam historię pewnego banku.
kasa kasa bed...
rok temu
kazdy ktos sprzedaje wazne dla polski firmy czy autostrady na terenie Polski obcemu podmiotowi to zwykla hiena i zdracja !!! oby sie zakrztusil temy pieniedzmi !!! Predzej czy pozniej Polaxcy beda musieli za to slono zaplacic!!!
Patriota
rok temu
Dlaczego nikt nie napisze o pokątnym przedłużeniu umowy dla koncernu Wielkiego Jana K. na administrowanie autostrady. Do 2023 roku miała trwać umowa, nagle po cichu zostaje do 2037 przedłużona i teraz sprzedają udziały... Żenada.
koszula
rok temu
Nie wiem czy można rozważać w kategoriach sukcesu sprzedaż aktywów, które się odziedziczyło… Bardziej to przypomina schyłek imperium stworzonego przez Pana Jana
DDR
rok temu
Zobaczył koniec kariery biznesowej w PL na POplątanych zasadach i zwija kolejny kramik....
...
Następna strona