Po ponad 30 latach Sebastian Kulczyk zdecydował się na sprzedaż autostradowej grupy. W ostatnich dniach transakcja została dopięta. KI One Kulczyka miała 23,8 proc. udziałów w spółce Autostrada Wielkopolska (AWSA) i 40 proc. udziałów w spółce Autostrada Wielkopolska II (AWSA II.)
Sprzedane zostały również Autostrada Eksploatacja (AESA), odpowiedzialna za utrzymanie koncesyjnych odcinków autostrady A2, oraz budowlana spółka A2 Route. Nabywcą aktywów jest francuski fundusz inwestycyjny Meridiam - informuje "Rzeczpospolita".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Szacuje się, że wartość całej transakcji wyniosła około 3 mld zł. Meridiam w Polsce pojawił się w 2008 r. wraz z planami budowy A2 na turniej piłkarski Euro 2012. Z czasem pozyskał też udziały m.in. w Niemczech (autostrada A5), Słowacji (autostrada R1), we Francji (welodrom w Saint-Quentin-en-Yvelines) czy w Stanach Zjednoczonych (port Miami Tunnel i autostrada North Tarrant Express Highway).
Jak czytamy w dzienniku, sprzedaż pakietów koncesyjnych spółek AWSA, AWSA II oraz AESA i A2 Route jest częścią długofalowej strategii inwestycyjnej firmy Kulczyk Investments. To zakończenie 30-letniego procesu budowy wartości tych aktywów i początek kolejnego etapu międzynarodowej strategii Grupy.
Eksperci, z którymi rozmawiała "Rzeczpospolita", oceniają, że przeprowadzenie tak dużej i skomplikowanej transakcji w czasie, gdy rynek infrastrukturalny i finansowy w Polsce odczuwa skutki wojny na Ukrainie i inflacji, jest sukcesem Kulczyka. Bo to dowód na to, że biznesmen potrafi dostosować swój portfel do nowych trendów gospodarczych.
Meridiam to francuski fundusz specjalizujący się w inwestycjach infrastrukturalnych. Obecnie zarządza aktywami wartymi 18 mld dolarów, a od momentu powstania zainwestował w ponad sto projektów transportowych, budowlanych i związanych z usługami publicznymi.
Fundusz powstał w 2005 r., swoją siedzibę ma w Paryżu. Dziś obecny jest w Europie, Ameryce Północnej i Afryce. Ma biura w jedenastu krajach, w tym m.in. w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Turcji i Austrii.
Drogowy biznes Kulczyka
Autostrada Wielkopolska (AWSA) została utworzona w listopadzie 1992 roku. Była odpowiedzialna za budowę i eksploatację 146-kilometrowego fragmentu autostrady A2 między Nowym Tomyślem a Koninem. Budowa tego odcinka kosztowała 875 mln euro i została sfinansowana wyłącznie z pieniędzy prywatnych oraz kredytów, bez udziału pieniędzy z budżetu państwa.
Z kolei Autostrada Wielkopolska II (AWSA II), powołana do życia w lutym 2009 roku, była odpowiedzialna za budowę i eksploatację autostrady A2 między Świeckiem a Nowym Tomyślem. Została oddana do użytku pod koniec 2011 roku. Całkowity koszt realizacji tego projektu wyniósł ponad 1,5 mld euro.