Elon Musk, jeden z najbogatszych ludzi świata, to przedsiębiorca, który zarządza globalnymi markami SpaceX i Tesla. Założył też m.in. The Boring Company, Neuralink i OpenAI, a od października 2022 r. jest też szefem Twittera. Musk znany jest ze swojego dość kontrowersyjnego powiedzenia, że "nikt nigdy nie zmienił świata, pracując 40 godzin tygodniowo".
O ile trudno stawiać za wzór skłonność Muska do pracy ponad siły, to jednak warto poświęcić uwagę jego radom dotyczącym produktywności. W 2018 r. wysłał wszystkim pracownikom Tesli wiadomość mailową, w której przekazał kilka niekonwencjonalnych wskazówek. Oto one:
1. Zrezygnuj z dużych spotkań
Zdarzają się spotkania, na których powinni być obecni wszyscy pracownicy. To zwykle te, na których np. przekazuje się informacje dotyczące strategicznych zmian. Organizuj je, jeśli są faktycznie niezbędne. Zadbaj jednak o to, aby wcześniej ustalić krótką agendę spotkania. Nie omawiaj wielu wątków, przekaż to, co kluczowe.
Duża liczba spotkań, na których obecne są wszystkie działy, to strata dla całej firmy. Wszak w tym czasie pracownicy mogliby wykonywać swoją pracę, zamiast zabijać wolno upływające minuty.
Tego rodzaju (przyp. red) spotkania, to zaraza dużych firm. (…) Wyeliminujcie je wszystkie, jeśli nie jesteście pewni, że niosą wartość dla wszystkich uczestników. Jeśli tak, niech będą one bardzo krótkie - napisał Musk w mailu do pracowników.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
2. Organizuj spotkania tak rzadko, jak to możliwe
Elon Musk zachęca swoich pracowników, aby zwoływali spotkania tak rzadko, jak to tylko możliwe.
Zrezygnuj z organizowania częstych spotkań, chyba że masz do czynienia z wyjątkowo pilną sprawą. Częstotliwość spotkań powinna gwałtownie spaść zaraz po rozwiązaniu problemu.
A zatem wszelkie spotkania, których celem są podsumowania lub przekazanie ogólnych informacji, mogą okazać się całkowicie zbędne.
3. Jeśli nie musisz być na spotkaniu, wyjdź z niego
To, że uczestniczysz w danym projekcie, nie oznacza, że musisz być na każdym spotkaniu na jego temat. Elon Musk przekazał więc swoim pracownikom, żeby nie bali się opuszczać zebrań, gdy tylko zorientują się, że nie są w stanie nic w nie wnieść.
Opuść spotkanie tak szybko, jak tylko stanie się dla ciebie oczywiste, że twoja obecność nie jest na nim niezbędna. Wyjście ze spotkania nie jest niczym niegrzecznym. Niegrzeczne jest zmuszanie kogoś do zostania na nim i tym samym - marnowanie jego czasu.
4. Unikaj niezrozumiałego dla wszystkich żargonu
Nie używaj skrótów czy zasłyszanego w innej korporacji żargonu, jeśli nie masz pewności, że te słowa mogą nie być zrozumiane przez uczestników spotkania. Większość osób będzie się obawiała dopytać o ich znaczenie w obawie przed ośmieszeniem się.
Nie używaj akronimów lub bezsensownych słów aby nazwać oprogramowanie lub poszczególne procesy w Tesli. Wszystko to, co wymaga wyjaśnienia, utrudnia komunikację.
5. Docieraj do odpowiednich osób najkrótszą ścieżką
Nie ma znaczenia, jak wysoko jesteś w hierarchii. Jeśli widzisz problem i wiesz, kto może go rozwiązać, skieruj się do tej osoby. Pracownicy z niższych szczebli też nie powinni obawiać się rozmowy z tobą. Wyzwania, które dotyczą poszczególnych osób i działów, to również twój problem.
Komunikacja powinna odbywać się najkrótszą drogą. Taką, która jest niezbędna do załatwienia sprawy, a nie taką, która przebiega zgodnie z hierarchią w firmie. Menedżer, który próbuje egzekwować prowadzenie komunikacji opartej wyłącznie na hierarchii, będzie wkrótce pracował gdzie indziej.
6. Zadbaj o dobrą komunikację między działami firmy
Dobry menedżer powinien ułatwić poszczególnym działom i pracownikom bezpośrednią komunikację, jak również uświadamiać im znaczenie skracania tej ścieżki. Poniższy fragment wiadomości Elona Muska dość obrazowo przedstawia kuriozalną sytuację, która dotyczy wielu dużych firm:
Głównym źródłem problemów jest kiepska komunikacja między działami. Sposobem na rozwiązanie tego jest umożliwienie swobodnego przepływu informacji między wszystkimi poziomami. Mogą dziać się głupie sytuacje, jeśli pracownik, który coś ma do zrobienia, musi porozmawiać ze swoim menedżerem, ten rozmawia z dyrektorem, który idzie do wiceprezesa, rozmawia z innym wiceprezesem, który również rozmawia z dyrektorem, z menedżerem, który dopiero wtedy rozmawia z kimś, kto wykonuje rzeczywistą pracę.
7. Zdawaj się na zdrowy rozsądek
Nie od dziś wiadomo, że zasady zostały stworzone dla ludzi, a nie odwrotnie. Niestety najwyraźniej w dużych firmach często się o tym zapomina. Zgodnie z treścią apelu do pracowników, Elon Musk docenia samodzielne myślenie i elastyczność.
Zawsze wybieraj zdrowy rozsądek. Jeśli przestrzeganie jakiejś reguły firmy jest ewidentnie niedorzeczne w konkretnej sytuacji, (…) to znaczy, że ta reguła powinna się zmienić.