Rzeszowskie awiacyjne zagłębie od 17 lat niezmiennie przyzwyczajało analityków gospodarczych do imponującego tempa rozwoju i ciągłego technologicznego przyspieszania – pisze "Rzeczpospolita". Pandemia koronawirusa podcięła tej branży skrzydła i zamroziła biznesy.
W zeszłym roku klaster chwalił się przychodami grubo powyżej 2 mld dol. i solidną bazą ponad 100 nowoczesnych, specjalistycznych zakładów wspieranych placówkami badawczo-rozwojowymi i rzeszą rodzimych poddostawców – pisze gazeta.
Okazuje się, że na pandemii stracił cały biznes lotniczy. I nie chodzi tu tylko o przewoźników, ale o szeroko rozumianą branżę. Wstrzymanie lotów spowodowało kłopoty przewoźników, ale przyczyniło się też do spadku zapotrzebowania na nowe maszyny, części zapasowe. A producenci i konstruktorzy samolotów i twórcy szeroko rozumianych technologii lotniczych zostali odcięci od pieniędzy i zamówień.
W jednej ze spółek z Doliny Lotniczej, Safran Transmission Systems Poland, 80 proc. pracowników jest na przestoju, reszta ma skrócony czas pracy. A już wiadomo, że nie obędzie się bez 20-procentowej redukcji załogi. A to spory zakład, w który francuski inwestor wpompował 200 mln euro.
W całej Dolinie zatrudnionych jest ok. 30 tysięcy osób i jak na razie obyło się bez fali zwolnień, przyszłość jest jednak niepewna. Spadły nie tylko zamówienia z sektora przewozów pasażerskich, ale i z wojska. Branża ciuła zamówienia od producentów maszyn cargo – bo ta branża akurat przeszła przez kryzys obronną ręką.
- Region podkarpacki to główny ośrodek produkcji lotniczej w Polsce. Liczymy na to, że nowo powstające przedsiębiorstwo przyczyni się do pełnego wykorzystania potencjału innowacyjnego i produkcyjnego tego regionu. Stać nas na to, by tworzyć rozwiązania i produkty konkurencyjne w branży lotniczej na rynku europejskim i do tego właśnie będziemy dążyć. Nasze przedsięwzięcie powstaje w partnerstwie podmiotów prywatnych i publicznych, ponieważ jest to najlepszy sposób wykorzystania uzupełniających się doświadczeń i kompetencji - mówi Dariusz Śliwowski z Agencji Rozwoju Przemysłu.
Masz newsa, zdjęcie, filmik? Wyślij go nam na #dziejesie