Udział przewoźnika w rynku przewiezionych towarów wg masy spadł po październiku do 27,73 proc. całego rynku wobec 31,54 proc. w analogicznym okresie 2023 r. - podał UTK. Urząd dodał, że we wrześniu udział PKP Cargo wynosił 27,54 proc., więc widać pod tym względem pewne odbicie.
UTK odnotowuje odbicie przewoźnika także w wynikach przewozowych. "Październik w kolejowych przewozach towarowych, pod względem masy, pracy przewozowej i eksploatacyjnej, to dotychczas najlepszy miesiąc tego roku. Również narodowy przewoźnik PKP Cargo odnotował najwyższe miesięczne wartości podstawowych parametrów eksploatacyjnych od początku 2024 r." - napisał Urząd.
Według pracy przewozowej, udział PKP Cargo spadł po październiku do 27,87 proc. rynku z 33,78 proc. w analogicznym okresie 2023 r.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Mniej towarów na polskich torach
UTK podał, że w październiku masa towarów obsłużonych koleją przekroczyła wartość 20 mln ton, co jest wynikiem niższym o prawie 1 mln ton (minus 4,6 proc.) w zestawieniu rok do roku. Wyższa dynamika spadku miała miejsce w przypadku pracy przewozowej – wartość ponad 5,1 mld tonokilometrów to o ponad 0,4 mld tonokilometrów mniej (minus 7,7 proc.) niż w październiku 2023 r.
Urząd podaje ponadto, że ubiegły miesiąc w przewozach towarowych był natomiast zdecydowanie lepszy w porównaniu do września tego roku. Ogółem przetransportowano koleją o 2,1 mln ładunków więcej (plus 11,7 proc.), wartość pracy przewozowej była o 0,4 mld tonokilometrów wyższa (plus 9,1 proc.).
Ogółem w okresie styczeń–październik 2024 r. masa przewiezionych koleją ładunków przekroczyła wartość 186,5 mln ton. To o 7,4 mln ton mniej (minus 3,8 proc.) w zestawieniu z tym samym okresem 2023 r.
Wartość pracy przewozowej w analizowanym okresie wyniosła prawie 49 mld tonokilometrów, co jest wartością niższą o 2,8 mld tonokilometrów (minus 5,4 proc.) w zestawieniu rok do roku.