Złożenie wniosku przez spółkę zależną to konsekwencja tego, że PKP Cargo 27 czerwca tego roku złożyło do sądu wniosek o otwarcie postępowania sanacyjnego.
Zarząd PKP Cargo w restrukturyzacji poinformował, że "w dniu dzisiejszym otrzymał od spółki zależnej PKP Cargotabor informację o złożeniu w dniu 27 lipca 2024 roku przez jej Zarząd wniosku o otwarcie postępowania sanacyjnego, o którym mowa w przepisach ustawy z dnia 15.05.2015 r. Prawo restrukturyzacyjne (...) oraz wniosku o ogłoszenie upadłości PKP Cargotabor do właściwego sądu powszechnego".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zarząd PKP Cargotabor uważa, że postępowanie sanacyjne pomoże spółce w pełni zrealizować cele restrukturyzacji i przywrócić jej stabilność finansową. PKP Cargotabor jest jedną z największych firm zajmujących się naprawą, utrzymaniem i modernizacją taboru kolejowego w Europie, prowadzącą działalność w 15 zakładach w Polsce.
25 lipca 2024 r. PKP Cargo poinformował, że Sąd Rejonowy w Warszawie otworzył postępowanie restrukturyzacyjne spółki. Dzień wcześniej zarząd zdecydował o przeprowadzeniu zwolnień grupowych, które obejmą do 30 proc. zatrudnionych, czyli do 4142 pracowników w różnych grupach zawodowych.
Spółka podkreśliła, że szacowana wysokość rezerwy związanej z restrukturyzacją zatrudnienia wyniesie ok. 249 mln zł, a przewidywane oszczędności w skali roku w zakresie kosztów osobowych wynikające z przeprowadzenia zwolnień grupowych sięgną ok. 423,4 mln zł.
PKP Cargo z wielkimi problemami
Jak wyjaśniał 10 lipca na posiedzeniu sejmowej podkomisji ds. transportu kolejowego p.o. prezes PKP Cargo Marcin Wojewódka, spółka jest zadłużona, nie reguluje części zobowiązań, nie płaci dużej części faktur i wymaga gruntownych działań restrukturyzacyjnych, ale zachowuje płynność finansową. Dodał, że obecne zadłużenie spółki to 5,2 mld zł.
– Nie ma pomysłu upadłości, likwidacji albo zamknięcia. Celem działań obecnego zarządu jest naprawienie chorej sytuacji, w której znalazła się spółka we wszelkich aspektach: taborowym, finansowym, organizacyjnym – mówił Wojewódka.
Wojewódka zaznaczył, że w ramach sanacji będzie przygotowany i wdrożony przez zarządcę sanacji plan restrukturyzacji PKP Cargo, natomiast wstępny plan został skierowany dla sądu, który zdecyduje czy otworzyć postępowanie sanacyjne. Podkreślał, że przy obecnej strukturze kosztów, w której największą pozycją są koszty zatrudnienia, zwolnienia grupowe są koniecznością. – Bez redukcji kosztów zatrudnienia nie jesteśmy w stanie uratować spółki, a na szali jest kilkanaście tysięcy miejsc pracy – ocenił wówczas p.o. prezes.
PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Jako Grupa oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe na terenie Polski oraz: Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. Największym pojedynczym akcjonariuszem PKP Cargo jest spółka PKP SA, która ma 33,01 proc. akcji.